שינה ובריאות: האם תוחלת החיים קשורה לשינה?

שינה ובריאות: האם תוחלת החיים קשורה לשינה?

מזכירים לנו כל הזמן שעלינו להשיג כשמונה שעות שינה, בין אם מסיבות הקשורות ליופי או כדי לסייע לריכוז ולמצב הרוח. עם זאת, האם יש קשר בין שינה בלתי מספקת, או לחילופין שינה מופרזת, לבין בריאותנו בהמשך החיים? 

הולנדיה בוחנת את הקשר האפשרי בין שינה לבין תוחלת החיים, ומדוע כל כך חשוב שננמנם...

יתרונות השינה 

כולנו יודעים שבילוי פרק זמן מספיק בעיניים עצומות על מיטה נוחה בכל לילה הוא חשוב ביותר, אבל מהם יתרונות השינה?

היתרונות הברורים יותר של השינה הם שיפור בריכוז וערנות מוגברת. יש לכך השפעה ישירה על חיי היומיום, לרבות העבודה, הלימודים ומערכות היחסים. כשאנחנו ישנים, מתרחש תהליך שנקרא התלכדות אשר מבטיח שזיכרונות שנאגרו ומיומנויות שנלמדו במהלך היום יתחזקו במהלך הלילה. 

מעבר ליתרונות קוגניטיביים, עורכם ועיניכם יזהרו יותר. בנוסף תבחינו בשיפור במצב הרוח, ותהיה לכם הרבה יותר אנרגיה!

אם כן, איזו כמות שינה היא בריאה? מדענים ממליצים על 7-9 שעות שינה בלילה ככמות מספקת עבור המבוגר הממוצע.

שינה ובריאות

כיצד משפיע מחסור בשינה על הבריאות? 

שנו מספיק ותרגישו ערניים וממוקדים יותר, ובנוסף תגלו שקל יותר לבצע אינטראקציה עם אנשים. עם זאת, לשינה בלתי מספקת עלולות להיות השפעות מזיקות על בריאותכם. 

מחקרים מראים כי ישנו קשר הדוק בין שינה לבריאות, ושאנשים עם מחסור בשינה נוטים לצרוך יותר קלוריות, מה שגורם לסיכוי גבוה יותר לעודף משקל. לאנשים הישנים היטב יש גם סיכוי נמוך יותר לסבול ממחלות לב, שבץ וסיכונים בריאותיים אחרים. 

התגלה גם קשר בין שינה לבריאות הנפש, ולאנשים הסובלים מהפרעות בשינה כמו נדודי שינה יש שיעורים גבוהים יותר של דיכאון ביחס לאלה הישנים היטב. 

שאלה נפוצה סביב נושא המחסור בשינה היא האם ניתן למות מחוסר שינה. על פי הדעה הרווחת, פרקי זמן ארוכים של חוסר שינה מזיקים מאד לבריאותכם, ועלולים בסופו של דבר להוביל למוות, על אף שהדבר מעולם לא הוכח בבני אדם. 

הקשר בין שינה לבין תוחלת החיים

על פי הדעה הרווחת, ישנו קשר מהותי בין שינה לתוחלת חיים, על אף שעדיין לא ברור האם השינה היא הגורם או התוצאה. 

כפי שכולנו יודעים, שינה היא חיונית לבריאות הגופנית והנפשית גם יחד. מחקרים מצביעים על כך שלאלה שחיים עד מעל גיל מאה יש מערכת יחסים חיובית עם השינה לאורך כל חייהם. גורם חשוב במיוחד הנחשב כתורם למשך חיים ארוך הוא תבנית שינה קבועה ועקבית. 

על מנת להבטיח שתבנית השינה שלכם תהיה קבועה ככל האפשר, עליכם להתעורר וללכת לישון באותן שעות בכל יום. נסו להפחית את משך הזמן שאתם מבלים בטלפון או במחשב לפני השינה, והקפידו שחדר השינה שלכם יהיה בטמפרטורה מושלמת וברמת חשיכה מדויקת כך שתוכלו לקבל את השינה שאתם זקוקים לה. 

האם אתם מרגישים בריאים יותר כשאתם ישנים יותר? מה אתם חושבים על הקשר בין שינה לתוחלת חיים?

הקשר בין שינה לבין תוחלת החיים
יצירת קשר