הורים צעירים - איך לצאת ממילכוד הלילות הלבנים?

זה מגיע בחבילה אחת, לעיתים מפתיעה: לתינוקות רכים יש מעגלי שינה הרבה יותר קצרים מאלה של ההורים, שחווים מצדם לילות לבנים רבים. מה עושים? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק, עם העובדות ועם הטיפים שיחזירו לכם (במידה) את הלילה טוב

מאמר הולנדיה הורים צעירים
פורום שינה הולנדיה מאמר הורים צעירים

יש עולמות שלא נפגשים בקלות. למשל, הורים צעירים ושינה. ככה זה, דאגה, העיניים לא משות לרגע מהזאטוטים, ובלילות זה כבר גובה מההורים מחירים בלתי נסבלים. צירוף המלים "לילה לבן" הופך לשגרתי. הבוקר לא פעם מסויט. ולכם בא לצרוח: תנו לילה אחד של שינה רציפה. 


ועד שזה יקרה, בואו נבין כמה דברים. כולנו נכנסים במשך הלילה למעגלי השינה המוכרים, הכוללים שלבים שונים - משינה רדודה ועד לשינה עמוקה. אז מה חדש לחלק מאיתנו? אצל תינוקות המעגל הזה קצר יותר, והם עוברים משינה עמוקה לרדודה במעגלים של כמעט מדי שעה. בשלב הזה של כמעט-התעוררות, מבוגרים מתהפכים במיטה, משנים תנוחה, בודקים איפה הם וממשיכים לישון. וככה גם תינוקות. 

התוצאה: לופ בלתי נגמר של שינה-יקיצה במעגלים קצרים גם של ההורים. המסוייטים, כבר אמרנו? 

בין שיטות העינויים הפיזיים והפסיכולוגיים הקשים ביותר ניתן למנות את מניעת השינה מאדם (כלומר, הורה) והשמעת קולות צווחניים בלתי פוסקים (כלומר, תינוק), שממש אי אפשר להתעלם מהם (כלומר, שוב הורים).

אז למה באמת תינוקות ישנים ומתעוררים במעגלים כל כך קצרים? מה שנותר הוא להתרגל, אבל גם להיערך למיזעור נזקים. 

איך? שאלה ראשונה: מה צריך/אפשר לעשות כדי לשפר את איכות השינה של הקטנים?


נתחיל עם כמה עצות בסיס. נסו "טקס שינה" (אצל מבוגרים הטקס הזה זכה כבר לכינוי "היגיינת שינה) מול היורשים הקטנים. מהו אותו טקס? מה הוא צריך לכלול ומדוע הוא כל כך חשוב?

אז ככה: טקס שינה יכלול רוטינה של מספר פעולות קבועות לפני הכניסה אל המיטה, פעולות שחוזרות על עצמן מידי ערב, באותה השעה. למשל: ארוחת ערב, מקלחת, סיפור, עיסוי, בקבוק (או הנקה). לאו דווקא בסדר הזה. אתם תחליטו.


 מה מטרת הטקס הזה? מעבר לעובדה 
שהוא מסייע לתינוק להיכנס ל'מוד' רגיעה ולהתכונן לשינה,  טקס שינה היא סוג של פרידה מהמון אלמנטים מעוררים: אור, משחקים, מגירויים שונים – וזה כולל גם פרידת לילה מההורים. אבל מאחר שלא תמיד קל להיפרד, חשוב שהפרידה תהיה נעימה והדרגתית.

עוד עצה שניתן להתחיל איתה כבר בגיל ינקות: סיפור או שיר. כן, קראו להם כבר מגיל לידה. תינוקות קטנטנים מעדיפים קול אנושי על פני כל דבר אחר. שירים שקטים, סיפורים קצרים בחריזה שחוזרים בתבניות קבועות, מרגיעים את הקטנים מאוד ומשרים הרגשה בטוחה שמובילה די מהר לשינה עמוקה .

ועוד עצה חשובה מאוד: למרות ההצקות והקושי, תהיו סבלניים עם הילד, הרבו בחיבוקים ומגע לפני הכניסה לשינה, ספרו לו כמה אתם אוהבים אותו ומאחלים לו לילה טוב. גם לכם, ברור.

מאמר הורים צעירים פורום שינה הולנדיה