לילה טוב באופן מדעי

מה יש לביולוג ועיתונאי חוקר להגיד על איכות השינה? תתפלאו – הרבה. מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על ספרו של הנרי ניקולס, "סליפיהאד", שנכתב לאחר מסע חקר עצמי ארוך, כמו שרק ביולוג מומחה יודע

לילה טוב באופן מדעי
לילה טוב באופן מדעי מאמר

מבין רבי המכר העולמיים בנושא איכות השינה אפשר למצוא את "סליפיהאד – מדעי המוח של הלילה הטוב", מאת הנרי ניקולס, ביולוג ועיתונאי חקר ומדע אמריקאי. זהו אינו הספר הראשון פרי עטו. ניקולס פרסם מספר רבי מכר, אך זהו הספר הראשון העוסק בחקר השינה. כביולוג, ניקולס חקר תופעות רבות מסביב לעולם, בהשראתם כתב את ספריו. למשל, ספר הביכורים שלו, "ג'ורג' הגלמוד", שראה אור ב-2006, נכתב על מסע החקר שלו על צבי הענק באי גלפגוס.

כשספרו של הביולוג, שיצא ב-2018, הגיע לראשונה לידיי, שאלתי את עצמי: "מה הקשר של הביולוג חוקר בעלי החיים הזה לעולם איכות השינה?". הסקרנות גברה ומהר מאוד פתחתי אותו והתחלתי לקרוא. בדיוק כמו שחקר וכתב על צבי ענק, דובי פנדה ועוד, גם את הספר הזה כתב ניקולס בעקבות המחקרים שערך. רק שהפעם, המחקרים שערך היו עליו עצמו.

חקר השינה של ניקולס החל בשנות ה-20 לחייו, כשהחל לסבול משינה קלה ולא רציפה. הלמידה העצמית, בהתבסס על ידע קודם ומחקרים מדעיים, הביאה אותו למצוא הקשרים בין מאפיינים של שינה לקויה והתבטאותם, גם בשעות הערות. כתוצאה מכך, כמובן בשילוב הראיות המדעיות, הבין את חשיבותה של שינה בריאה ואיכותית ומשתף מניסיונו האישי בדרכים להימנע מפגיעה באיכות השינה שלנו גם בעתיד.

ניקולס מכוון את ספרו לקהל המבקש ללמוד לעומק על נושאי איכות השינה לגווניה, ופחות מתמקד בעזרה עצמית. למרות זאת, מצאתי את הספר שלו כמלמד ומרתק במיוחד. הספר נכתב על בסיס ניסיונו האישי, ועם זאת הוא עשיר באינפורמציה מדעית בגיבוי מחקרים, דרכה כל אחד יכול לסלול לעצמו את הדרך ללמידה ויישום בפועל של שינה איכותית.

המידע המובא לאורך הספר מדוייק, כאשר את המושגים הרפואיים וההסברים המדעיים דואג ניקולס לפשט ולהנגיש לכל קורא בשפה ידידותית, תוך שימוש בדוגמאות היסטוריות והקבלתן לימינו, בשפה מזמינה, משולבת הומור וכתיבה צבעונית. כאמור, ניקולס שם פחות דגש על הפן הטיפולי, ולמרות זאת, בספר מופיעים מיני הסברים קצרים וייחודיים הנוגעים לצורות אפשריות של ריפוי עצמי לשיפור איכות השינה.

כמו ספריי הנגישים לכל, מאחל לכם ללמוד ולהשכיל מכל מקור איכותי בנושא, מכל העולם. מאנשי התחום ומאנשי אשכולות. לילה איכותי וטוב.

לילה טוב באופן מדעי מאמר הולנדיה