שינה טובה נולדה – חלק א'

אם יש פרק זמן בחייה של אישה שחשוב במיוחד לשמור בו על שינה איכותית ובריאה, זהו זמן ההיריון. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" מגיש – הכל על חשיבותה של איכות השינה במהלך ההיריון, למען בריאות האם והעובר

שינה טובה נולדה
שינה טובה נולדה מאמר

היי אישה יקרה, את בהריון? קודם כל – מגיע לך מזל טוב. בין ההתרגשות להכנות ללידה ולהרחבת המשפחה, בטח תרצי לדעת שהשינה שלך לאורך תשעת חודשי ההיריון, ככל הנראה תשתנה, גם אם לא מדובר בשינוי דרסטי. עצם ההתרגשות והשינויים בהורמונים כבר עלולים להפוך את השינה למעט חמקמקה יותר.

ובדיוק כמו שאת שומרת על עצמך ועל העובר בזמן ההיריון ונמנעת מאלכוהול ומסושי, למשל, כדאי שגם תישני כראוי – ולא רק כי לאחר הלידה יצוצו אתגרים חדשים (אגב, את ממש מוזמנת להיעזר בספר "ילדים, עכשיו לישון!" פרי עטי, למען שינה איכותית לכל בני המשפחה).

נשים רבות מוצאות את השינה שלהן במהלך אותם תשעה חודשים כמאתגרת מהרגיל, בפרט בשליש הראשון, בעיקר בשל תנודות ברמות ההורמונים, שיגרמו ככל הנראה לאי נוחות גופנית ולהופעת מצבים כמו שינוי טמפרטורת הגוף, רגישות בשדיים, ועוד. פרקטית, גם גדילת העובר והבטן עלולים לאתגר נשים הרות רבות במציאת תנוחה נוחה לשינה, בפרט כשהעובר מתחיל לבעוט.

אין שנייה לחשיבותן של איכות ובריאות השינה במהלך ההיריון, לאם ולעובר גם יחד. לאם כמובן, חיוני לשמור על שינה איכותית ורציפה כדי להימנע מעייפות בשעות היום, הגם כך מאתגר מהרגיל, כי כידוע לכל, השינה מסייעת לשמירה על בריאותנו הגופנית והנפשית, ומה יותר חשוב משמירה על בריאות איתנה בזמן שגדל לך אדם חדש בבטן, והשאיפה היא שיגיח שלם ובריא? בפרט, יש חשיבות עליונה לשמירה על המערכת החיסונית, שכן מערכת חיסונית בריאה משפיעה ביחס ישר על בריאות העובר. ולכן, שינה איכותית תסייע לך מאוד, ויותר מזה, היא ידועה כמסייעת לאיזון רמות הסוכר בדם, גורם חיוני נוסף בבריאות האם והעובר.

גם מחקרים רבים מגבים את מגוון העצות לשמירה על שינה איכותית דיה (שזה כולל גם לשים לב לא להגיע למצב של עודף שינה) בעודך בהיריון, וחלקם אף מצביעים על קשר ישיר בין שמירה על איכות ובריאות השינה ללידה טבעית ותקינה במועד המתוכנן (כלומר, פחות סיכויים ללידה מוקדמת מן הצפוי ו/או לידה בניתוח קיסרי). אז אם עוד מעט תהפכי לאמא, ממליץ לך בחום לשמור בתקופה זו היטב היטב על איכות ובריאות השינה שלך.

בשבוע הבא, אספק גם טיפים מעשיים לשינה בריאה ומספקת לנשים בהיריון, מהשליש הראשון עד הלידה – ואולי גם אחריה.

לילה טוב לאימהות לעתיד, לעוברים, ולכולם.

שינה טובה נולדה מאמר הולנדיה