אור שמש ללילה יציב

האם ידעתם שאור השמש אליו נחשפנו במהלך היום יכול להשפיע ישירות על זמני השינה שלנו? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל", עם מחקר אמריקאי חדש המגלה כיצד חשיפה לאור טבעי תשפיע לנו על מתי נתעורר ונלך לישון

אור שמש ללילה יציב
אור שמש ללילה יציב מאמר

כחלק משגרת היום שלי בעולם חקר איכות השינה, אני נחשף למחקרים חדשים רבים בנושא שאינו נרדם לעולם, וכל פעם מחדש שמח לקרוא ולגלות שיש תמיד מה לחדש, אפילו לי. המחקר הראשון אליו נחשפתי השנה (2023), מדבר על השפעת החשיפה שלנו לאור טבעי במהלך שעות הערות, העומדת ביחס ישר עם איכות השינה שלנו – ככל שנשהה יותר באור טבעי בחוץ במהלך היום, נישן טוב יותר ונירדם יותר בקלות בלילה.

המחקר נערך לאורך כל עונות השנה, ולמרות מספר שעות השינה שלא השתנה באופן מהותי בין עונה לעונה, בחורף נמצאה נטייה ללכת לישון מאוחר יותר ולקום מאוחר יותר בהתאם. המחקר מתיישר עם מסקנות ממחקרים מוקדמים יותר, אך מוסיף שמספר מופחת של שעות אור – כמו בימי החורף, ייתכן ויגרום לשינויים קלים במחזור הצירקדי שלנו ויאריך אותו מעט בימים הקרים, וכתוצאה מכך שעות השינה שלנו יתחילו ויסתיימו מאוחר יותר. כך לפי הביולוג הורסיו דה לה איגלסיה מאוניבריסטת וושינגטון, מבכירי צוות המחקר.

במחקר השתתפו כ-500 סטודנטים מאוניברסיטת וושינגטון לאורך השנים 2015-2018, מהם נאסף מידע באמצעות מוניטורים שמדדו את זמני השינה וכמות החשיפה של הנבדקים לאור שמש. ואם לדייק את הנאמר בפסקה הקודמת, תוצאות המחקר הראו שהסטודנטים בחורף נהגו לישון כ-35 דקות מאוחר יותר מהמועד בו הלכו לישון בקיץ, וכן קמו בהתאמה כ-27 דקות מאוחר יותר.

בהתחשב בעובדה שהנחקרים גרו בסיאטל, וושינגטון, הרחוקה מקו המשווה – כלומר ששעות האור שלה רבות במהלך הקיץ, ההבדלים בין זמני השינה היו מינוריים מהמצופה. עם זאת, השתמע מהמחקר שדווקא שעות האור הרבות עוזרות לנו להירדם יותר בקלות וללכת לישון מוקדם יותר. בניתוח נתוני המחקר, השתקף שהמחזור הצירקדי של הסטודנטים התארך והתקצר, וזמני השינה זזו ביחס של כ-15 דקות קדימה לכל שעת ערב מוארת נוספת.

למרות המשתמע בבירור מהמחקר – חשיבות החשיפה לאור טבעי, זכרו שמקורות אור מלאכותיים משנים את סדרי היום. נכון, רובנו נמצאים במהלך רוב היום במבנים סגורים תחת תאורה מלאכותית. אבל בשם המחקר הזה, אני מבקש מכם – נסו לצאת במהלך היום החוצה, אפילו להפסקה קצרה. אתם צריכים את החשיפה הזו לשמש, למען שינה איכותית יותר בזמנים קבועים ומסודרים יותר.

לילה טוב, טבעי ויציב.

אור שמש ללילה יציב מאמר הולנדיה