איך לומדים לישון?

במסעותיו לאורך הקריירה, מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, פוגש קולגות מרתקות בדמות סופרים וחוקרי שינה בעלי שם עולמי, וגאה לעמוד לצידם. אחד מהם הוא מחבר הספר "בית ספר לשינה", פרופסור ריצ'רד וייסמן – פסיכולוג וסופר בריטי

איך לומדים לישון
איך לומדים לישון פורום שינה הולנדיה

מאז ומתמיד, אני טוען ששינה איכותית ובריאה חשובה, ולא פחות חשובה היא יצירת הרגלים ואורח חיים ליישומה. וזה לא פחות חשוב ולא ממש פשוט כמו שזה נשמע. במסגרת מסעותיי בעולם, בהם אני פוגש קולגות שותפות למסע הפצת בשורת איכות השינה וגאה לחלוק איתם דרך פעולה ומחשבה. ביניהם, זכיתי להכיר את פרופסור ריצ'רד וייסמן, פסיכולוג וסופר בריטי שנאמר שהוא "הפסיכולוג החוקר החדשני ביותר בעולם כיום". וייסמן כתב מספר רבי מכר שחלקם תורגמו לעברית, ואחד מהם עוסק, כמובן, בנושא איכות השינה: "בית ספר לשינה – להתעורר אל הכוח של השינה".

"בית הספר לשינה" יצא ב-2014 ותורגם לעברית ב-2017, והוא מדבר בבסיסו על החשיבות בהקדשת זמן ומחקר לשינה איכותית. למרות כמות המחקרים בתחום, עדיין בשליש הזה של חיינו, רב הנסתר על הגלוי. בספרו, וייסמן מנסה לשפוך אור על השינה ככל הניתן, מעצם היותו פרופסור לפסיכולוגיה.

ובדיוק כמו שאני נוהג בספריי ובהרצאותיי, גם וייסמן שואף בספרו להקנות הרגלי שינה איכותיים שנוכל לסגל לעצמנו לאורך זמן - מעשית ולא רק רעיונית. למשל, כשהוא מדבר על מחזורי שינה, שאורכים בממוצע כ-90 דקות, הוא מדבר גם על מקרים שבהם מחזורי שינה נקטעו ומה ניתן לעשות במצבים כאלו.

עוד בספרו, מפריך וייסמן טענות רווחות שגויות לגבי השינה שלנו, וכך מלמד אותנו את הדרך החיובית. אחת הטענות השגויות, למשל, היא ששנת צהריים היא סימן לעצלנות. ומי כמוני, כמחבר הספר "NAP" המדבר על שנת צהריים בריאה ומחזקת, יודע שמדובר בטענה שגויה.

וייסמן, כאמור, משתף בספרו את תורתו הניתנת ליישום ברמה הפרקטית, ואפילו מציע כמה תרגילי בית ובחינה עצמית, שיכולים להסביר ולשפר את מאפייני איכות השינה שלנו. אלו מופיעים בספר, בשילוב עובדות מרתקות על שינה וכן על חקר החלומות, גם מהפן הפסיכולוגי, בנוסף להיבטים מדעיים.

ואם בהיבטים מדעיים עסקינן, חשוב לי לגעת במשהו – הספר מתבסס על המחקרים המדעיים החשובים והאחרונים בתחום ומביא שלל גילויים חדשים (ואפילו ניסויי חלומות שונים) ועם זאת הוא כתוב בצורה רהוטה, המונגשת לכל מי שרוצה להעשיר את הידע שלו בנושא השינה, ממש כפי שאני מנגיש באהבה רבה לקהל הרחב ספרי שינה פרי עטי.

מאחל לכם ללמוד ולהשכיל גם מקולגות עולמיות, ומכל מקור איכותי בנושא. לילה טוב. מאוד.

איך לומדים לישון מאמר