איך מתכווננת נולדה?

תגידו תודה למהפכה התעשייתית, שנתנה בוסט לעולם השינה. ציון דרך ענק שלה היא המיטה המתכווננת. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על האבולוציה של המיטה המתכווננת ועל קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בעולם (איכות) השינה

איך מתכווננת נולדה מאמר
איך מתכווננת נולדה מאמר הולנדיה

אי שם בסוף המאה ה-18 נולדה המהפכה התעשייתית. בין שפע הפיתוחים המרגשים שהביאה איתה המהפכה הזו לאנושות, נרשם פרק חשוב מאוד גם בהתפתחות איכות הפתרונות בעולם השינה. איכות החיים הכללית (בעיקר בעולם המערבי) עלתה אז ללא הכר ומנקודה זו נרשמו עוד ועוד פיתוחים בעולם השינה. שיא בולט שמככב ומתפתח גם בעצם ימינו אלה היא- מיטה מתכווננת.

עברה מאה. בסוף המאה ה-19, כמאה שנה לאחר פרוץ המהפכה התעשייתית, התמקד פיתוח המיטות והמזרנים בארגונומיה ובהיגיינת שינה, על חשבון כלשהו באסתטיקה החיצונית. זו, כמובן, המתינה לציון פרק חשוב במיוחד: ב-1881, נפח הולנדי בשם יוהאנס אלברטוס אופינג התבקש ליצור מיטות מתכת מונגשות כלכלית לכל שכבות האוכלוסייה, שכן מיטות פאר היו אז פריווילגיה לשכבות העליונות בלבד.

המיטה שנולדה לאופינג הייתה עשויה מסגרת מתכת ובגבולותיה חוטי ברזל שתי וערב, כבסיס קל וגמיש יחסית למזרן. ממנה התפתחה "מיטת הבריאות המתכתית של אופינג" לאחר כעשור. בסיס השתי והערב ב"מיטת הבריאות" שילב יציבות של בסיס אטום עם אווריריות של בסיס פתוח וזכה להצלחה מסחררת. כך נולדה החברה, לימים מותג היוקרה ההולנדי "אופינג", שהתבססה כיצרן מוביל בתחום גם לאחר עשורים, והוא לא מפסיק לחדש ולפתח עד ימינו.

רעיון המיטה המתכווננת החל לצוץ באותה תקופה בהשראת מיטות היסטוריות ששימשו את המעמד הגבוה ביוון העתיקה. מאפיין בולט שלהן: השכיבה היא לצד ופלג הגוף העליון מורם. במקביל, פותחה על-ידי רופא אמריקני מיטה שאפשרה הרמת רגליים ופלג גוף תחתון, כפתרון בעל יתרונות בריאותיים רבים, אך היא הייתה כבדה ומסורבלת למדי.

אופינג ההולנדי שלנו לא שקט על שמריו והגה לראשונה את הרעיון המרתק והיעיל ביותר: לשלב בין הפתרונות – "מיטת בריאות מתכתית" קלילה עם פונקציות התכווננות. לא במפתיע, המיטה המהפכנית מבית "אופינג" הפכה לשם דבר בעולם איכות השינה, ולפני כארבעה עשורים, ב-1980, הגיע לסניף המרכזי של "אופינג" בהולנד ישראלי נלהב שלאחר מחקר ביקש לייבא לישראל את פתרון השינה החדשני ולהקל על כאבי הגב שלו.

היבוא (בחלקים) באותם ימים היה מאתגר, אך בזכות כך למד אותו ישראלי על מבנה המיטה והמנגנונים שלה, כשהרכיב אותה מחדש בארץ. אותו ישראלי הוא במקרה או לא, יצחק ברססט – אבי היקר, מייסד "הולנדיה", שהוקמה שנה לאחר מכן, ב-1981, וזכתה לשמש כנציגה הבלעדית של "אופינג" בישראל. מפה לאוזן הגיעו מתעניינים רבים לראות (ולהתנסות) בפלא המיוחד שהגיע מהולנד.

החיבור בין מיטה מתכווננת איכותית לבין אופינג ההולנדית (וכאן בישראל באמצעות הולנדיה), הפך כבר לעובדה היסטורית ופרק נפלא בהובלת איכות השינה הטובה בעולם.

איך מתכווננת נולדה פורום שינה