איכות השינה – מאישה לאישה

ספרות איכות השינה העולמית העשירה עוסקת לרוב בנושאים כלליים, ותמיד משמח למצוא ספרים בנושאי נישה. מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על "למה אנו לא יכולות לישון" – ספרה של אדה קלהון, בנושא איכות השינה לנשים

איכות השינה – מאישה לאישה
איכות השינה – מאישה לאישה מאמר

ספריית איכות השינה, שזכתה לנפח מרשים בעשור האחרון והיא עשירה בספרות מקצועית מצוינת מרחבי העולם, מכילה גם מדפי נושאי נישה החביבים עליי במיוחד. בעוד כתבים רבים בנושא איכות השינה פונים לקהל רחב יותר, אפשר למצוא גם ספרות ייחודית וממוקדת. למשל – רב המכר של העיתונאית האמריקאית המוערכת אדה קלהון, "למה אנו לא יכולים לישון", שהתרגום החופשי ההולם לשמו הוא "למה אנו לא יכולות לישון", העוסק באיכות השינה של נשים בעקבות משבר אמצע החיים.

קלהון הוציאה את ספרה (השלישי, למתעניינים) ב-2020 והייתה החלוצה לפרסם ספר מלא בנושא, שלא בכדי זכה להצלחה מסחררת. כמו קולגות רבות בתחום ספרות איכות השינה, קלהון הנמצאת בשנות ה-40 לחייה, כתבה את ספרה לאחר חוויות וניסיון אישיים. משבר אמצע החיים דפק בדלת – למרות שהגיעה להישגים מרשימים לגילה, הקריירה היציבה וחיי המשפחה הבריאים שלה, הרגישה שינויים במצב הרוח שהשפיעו, כצפוי, על איכות השינה שלה. בנחישות, החלה לקרוא כל פיסת מידע אפשרית למציאת התשובה. במקביל, ניהלה קלהון שיחות עם מעל 200 נשים בנות דורה – דור ה-X, מרחבי אמריקה, במגוון סטטוסים. נשואות, גרושות, מובטלות, מצליחות כלכלית, עירוניות, כפריות וכל נתון סטטיסטי אחר לא שינה את התשובה הגורפת – "אנו מרגישות מותשות". תחושת התשישות מגיעה לכאורה ממקום נפשי, אך היא משפיעה ישירות ופוגעת באיכות (וכמות) השינה של אותן נשים.

בספרה, קלהון מדברת בהעצמה לנשות הדור שלה – איך ניתן לצאת מהמשבר ולמנוע אותו מנשות הדור הבא. היא מפרקת את המשבר לגורמים ומוצאת פגיעה ישירה באיכות השינה, שנובע (ולא במפתיע) מאורח חיים מערבי תובעני המאופיין בחוסר מנוחה וקשיבות נמוכה לגוף, מה שמשפיע ישירות גם על הנפש.

פרקטיקות ועצות מקבלים מקום מכובד בספר, מה שמזכה את קלהון בנקודות נוספות ממני, כמובן בזכות העצות המעשיות הקשורות לשיפור השינה, לצידן הכוונות בתחומים נוספים, בעלי קשר ישיר או עקיף לאיכות השינה בחייהן של נשות דור ה-X. בוודאי שהכל מבוסס מחקרים, בתוספת ביסוס מהשיחות שניהלה קלהון עם נשים בתור המחקר הפרטי שלה, שהוביל לכתיבת הספר.

הספר הייחודי של קלהון אמנם עוסק באיכות השינה לנשים משכבת גיל מסוימת, אך מומלץ לקריאה לנשים בכל גיל, וגם לגברים. גם אני, כגבר, למדתי והשכלתי ממנו לא מעט.

ממליץ בחום ומאחל גם לכם (וגם לכן) ללמוד ולהשכיל מכל מקור איכותי בנושא. לילה טוב ושקט.

איכות השינה – מאישה לאישה מאמר הולנדיה