אמור לי כיצד אתה ישן

ישנים על הצד? על הגב? כנראה שיש סיבה מעבר לנוחות. מסתבר שישנה פרשנות פסיכולוגית אפשרית לתנוחת השינה שלכם. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על סקר בריטי מפתיע בנושא שפת הגוף שלנו כשאנו ישנים

אמור לי כיצד אתה ישן
אמור לי כיצד אתה ישן מאמר

מחקרים מדעיים בנושא איכות השינה מרחבי העולם – אתם כבר יודעים כמה אני מחבב, מסתקרן ומשכיל מהם כל פעם מחדש. הפעם, דווקא בחרתי לשתף בסקר שנוגע יותר בפן הפסיכולוגי של השינה, לפיו תנוחת השינה שלנו – או למעשה, שפת הגוף שלנו בשינה, יכולה להעיד על הלך הרוח שלנו. כן, התנוחה שבה אנו הולכים לישון, מסתבר שאומרת קצת יותר מעבר ל"ככה הכי נוח לי". ד"ר כריס אידזיקאוסקי הבריטי בחר להתמקד בשפת הגוף הלא מודעת שלנו – בעודנו ישנים, והגיע עם מסקנות די מפתיעות. למשל, הנה כמה מהן:

פתיחות צדדית – אלו המעדיפים לישון על הצד מסתמנים כאנשים נעימי מזג ורגועים, ויותר מזה, בעלי ראש פתוח שישמחו לרוב לשמוע על רעיונות חדשים. אם לדייק יותר, הישנים על הצד עם זרועות מיושרות, יכולים להיות גם חשדניים וציניים. מחקר אמריקאי המצודד בשינה על הצד, חושף כי היא בריאה יותר למוח ושומרת עלינו יותר ממחלות נוירולוגיות. ד"ר אידזיקאוסקי מחזק, ונותן טיפ לישנים על הצד – ייתכן שתקומו עם תחושת נוקשות קלה, אז כדי להפחית אותה, נסו סדרת מתיחות קלה לפני השינה וכשאתם מתעוררים.

סטנדרט גב(וה) – אם אתם נוהגים לישון על הגב, כשהזרועות מונחות בצידי הגוף, בתנוחה שזכתה לכינוי "תנוחת החייל" – דמיינו אותה לרגע ותבינו למה, כנראה שיש לכם ציפיות (ולא של כריות) גבוהות מהעולם ומעצמכם. עוד לפי ד"ר אידזיקאוסקי, יש ל"חיילים" נטייה יותר לנחור. לתשומת ליבכם.

חושבים ומרגישים – שינה על הצד עם יד מתחת לסנטר מכונה "תנוחת החושב", ואלו הישנים בתנוחה דווקא עשויים להיות מחוברים יותר ללב – נראה שמדובר באנשים רגשיים מאוד החשים רגשות בעוצמה ויכולים לעבור מרגש אחד למשנהו בין רגע.

שינה של כוכבים – ישנים על הגב עם זרועות פתוחות מעל הראש? תנוחה זו נקראת "כוכב ים" ויכול מאוד להיות שאתם חברים נאמנים וטובים, בעלי יכולת הקשבה מעולה, גם כשאתם לא בהכרח נהנים להיות מסמר הערב.

רגע לפני סיום, מחובתי להדגיש כי תוצאות הסקר מבוססות דיווחים בעיקרן, כך שהן לא מוכחות מדעית. מה שכן מוכח מדעית, הוא שהקפדה על שינה איכותית בתנאים אופטימליים ככל הניתן – מספר שעות, טמפרטורה, כושר והרגלים בריאים נוספים – היא המפתח לרוגע ובריאות גם במהלך היום.

אז בלי קשר לתנוחה שאנחנו ישנים בה, שיהיה לכולנו לילה טוב.

אמור לי כיצד אתה ישן מאמר הולנדיה