ארבעה מי יודע

בין אם אתם טיפוסי בוקר, לילה, או משהו באמצע – מחזור השינה שלכם נקבע מנטייה גנטית, ולמעשה מתחלק ללא פחות מארבע קבוצות – ארבעה כרונוטיפים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על כל ארבעת טיפוסי השינה

ארבעה כרונוטיפים
מחזור הצירקדי

יכול להיות שנתקלתם במושג "כרונוטיפ" ממש כאן, ויכול להיות ששמעתם אותו במקום אחר. ככל הנראה, ההקשר היה שעות שינה וערות. אולי כינשופי לילה קינאתם בטיפוסי הבוקר, ואולי כמשכימי קום חששתם להתעייף מוקדם ולפספס את סוף הסרט.

כך או כך, מה שקובע את ה"כרונוטיפ" שלכם – כלומר, אם אתם טיפוסי לילה או בוקר, הוא למעשה נטייה גנטית. לכל אדם יש "מחזור צירקדי" השולט על שעות העייפות והערנות, המאותת לגוף מתי להיות רעב, עייף ועוד. הוא לא תלוי באור ופעיל גם בחושך מוחלט, לכן קיימת שונות בין טיפוסים. הוא אינו אורך 24 שעות במדויק, אלא 23.5-24.6 שעות. לפי מחקרים, ככל שהמחזור הצירקדי ארוך יותר, יש נטייה להיות יותר טיפוסי לילה. רוב האוכלוסייה, כמובן, משתייכת לטיפוסי הביניים.

ד"ר מייקל ברוס, פסיכולוג קליני מקליפורניה המכונה "דוקטור השינה", חקר ומצא שאפשר לחלק את אוכלוסיית העולם ללא פחות מארבעה "כרונוטיפים" – טיפוסי שינה בעלי מאפיינים שבאים לידי ביטוי גם בשעות הערות ובתכונות שונות. הוא מוסיף ואומר שברגע שאנחנו מודעים לכרונוטיפ שלנו, המגיע כאמור מנטייה גנטית, החיים הרבה יותר קלים.

מי אנחנו? אריות, זאבים, דובים או דולפינים? לדברי ברוס, כ-50% מהאוכלוסייה הם "דובים". ה"דובים" הם מה שמוגדר "טיפוסי הביניים", בעלי המחזור הצירקדי הקרוב ביותר ל-24 שעות. הם פועלים לפי מחזור השמש, מתעוררים בסביבות הזריחה, ישנים כשבע-שמונה שעות בלילה ומצטיינים בתקשורת בינאישית.

ה"אריות" הם אלה המוכרים לנו כטיפוסי הבוקר. אלה שמעירים את התרנגול. יש כ-10-20% כאלה בעולם, והם מאופיינים ביציבות ומעשיות, קמים מלאי מרץ בשעה מוקדמת במיוחד, וזהו הזמן שהם הכי פרודוקטיביים בו. לקראת השקיעה, הם כבר הרבה פחות חדים.

מולם, ישנם ה"זאבים", שהם בעצם טיפוסי הלילה. מהלכים בעולם כ-15-20% זאבים שמתקשים במיוחד להתעורר מוקדם (שמים שישה נודניקים ומתעוררים אחרי השביעי) ונמרצים במיוחד בערבים. הם מעט אימפולסיביים, ועם זאת יצירתיים, ודווקא חיים בסדר עם העובדה שהם לא מתיישרים לנורמה.

הטיפוסים הנדירים ביותר הם ה"דולפינים". רק כ-10% מהאנושות (או פחות) הם דולפינים, ושנתם מופרעת יותר משל שלושת הטיפוסים האחרים. לדולפינים אין מחזור שינה קבוע, ויכולים להישאר עייפים עד הערב או להיות פרודוקטיביים לאורך כל היום, ללא תלות במספר שעות השינה שלהם קודם לכן. הם אינטליגנטיים במיוחד ולרוב פרפקציוניסטים.

מזהים את הכרונוטיפ שלכם? אם לא, חפשו שאלונים בנושא ברחבי הרשת.

לילה דב. (ואריה. וזאב. ודולפין).

הכרונוטיפ שלכם