אתגר השינה והצום

האם אתם צמים ביום הכיפורים מטעמי מסורת או מטעמי בריאות? עובדה: לצום עצמו השפעה מיטיבה גם לגוף. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מכין אתכם איך לעבור את אתגר הצום בימים מאתגרים במיוחד ולהשפיע על איכות השינה

אתגר השינה והצום

אוטוטו צום כיפור. והשנה אנחנו מקבלים הכל ב"חבילה", אחד פלוס אחד... כי בואו נוסיף השנה למאמצי הצום גם סגר. לא פשוט? תלוי. יש כאלה שיודעים לתת לסגר פרופורציות מנטליות נכונות, ויש כאלה שעצם קיומו מעיק במידה לא קטנה. עכשיו בואו נוסיף עוד רכיב לחבילה המאתגרת: זוכרים כמה עייפים אפשר להיות אחרי ארוחה כבדה כלשהי? ואם נדבר על ארוחה מפסקת? כבד, כבד.

אז הנה חדשות. חוקרים הוכיחו שצום יכול ליצור אפקט מפתיע: להישאר ערניים בלי להרגיש בהכרח חלושים. זה נשמע כמו (וזה חריג בהחלט) שצום מאפשר חוסר שינה כלשהו בלי הנזקים של חוסר שינה. וגם לתרום לערנות המוח. מה ההסבר? נראה שהצורך הבסיסי במזון, דוחק במידה חלקית את הצורך בשינה. מחקר נוסף מצא כי יש קשר בין הטיימינג של הצום ואורכו על איכות השינה, וכי צום לסירוגין עשוי לתרום לשינה רציפה ולהפחתה בתנועות רגליים לא רצוניות מתוך שינה.  

ולמרות החדשות האלה, איך עוברים את צום כיפור השנה בשלום, בלי לוותר על מנוחה הגונה? כי בסוף הגוף דורש שנשמור עליו. ולכן, בואו נדבר על אספקט חשוב נוסף בכל תהליך של צום: העייפות, בסוף היא מופיעה. וכשהיא מופיעה במהלך היום, מומלץ לפרוש לנפנופ (NAP) קצר. בלילה הכללים ברורים, עשו הכל ליצור תנאים לשינה טובה.

הקשר הישיר בין כמות המזון ובין משך השינה, מוכר ויש לו השפעה ברורה על איכות השינה של כולנו. איך זה קשור לצום כיפור? שימו לב לארוחה המפסקת. פשוט לאכול קודם הצום יותר בריא ובעיקר קל (מה שנכון גם לכל יום רגיל). אבל העיקרון הנכון בכל יום, תקף במיוחד קודם הצום: תנו מנוחה למערכת העיכול. 


וזה מתחבר לעובדה שנכון לראות בכל צום תהליך טבעי של ניקוי רעלים, של ניקוי מערכות הגוף. בלי חומרים מיוחדים, בלי סדנאות ונוסחאות מורכבות. פשוט צום. זה זמין. ולא משנה מה העמדה שלכם לגבי הצום. בין אם אתם צמים משיקולים של מסורת או שאתם מצטרפים לגל הצמים ביום המיוחד הזה משיקולים אחרים, כולנו עדים לעובדה שמנגנון הצום קיבל משמעויות בריאות רבות גם ביומיום, משמעויות שמתחברות לניקוי ולריפוי הגוף והנפש. 

כלומר, הצום הפך כבר לחלק מאורח החיים של יותר ויותר אנשים. ואורח חיים בריא הוא מכלול מהודק של עוד תחומים, כמו: פעילות גופנית, אימון לשלוות הנפש, אוכל בריא, עבודה מאתגרת - ואיך לא, שינה איכותית. 

ועכשיו: צום כיפור קל ושינה טובה מאוד.

הקשר בין כמות המזון ומשך שינה