בזכות חקר המאדים נישן טוב יותר

חקר החלל עושה לנו הרבה טוב. גם בשיפור איכות השינה ובאימוץ פתרונות חדשים גם בכדור הארץ. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הפתרונות ועל התוכניות להקמת מעבדת השינה בתנאי חלל וקיצון, שתעשה לנו הרבה יותר טוב, גם בלילה

בזכות חקר המאדים נישן טוב יותר
בזכות חקר המאדים נישן טוב יותר מאמר

נחיתת האדם הראשון על הירח, ב-1969, הייתה נקודת הזינוק הדרמטית ממנה נולדו פיתוחים טכנולוגיים רבים כחלק מחקר החלל, פיתוחים אשר משמשים אותנו כיום גם בכדור הארץ.

חקר החלל לא עוצר לרגע והמומחים ומהנדסי החלל עמלים כבר על האתגר הבא – הנחתת אדם על המאדים, אתגר שיוליד שפע עצום של טכנולוגיות ופיתוחים שישרתו בתורם כל אחד מאיתנו, כאן בכדור הכחול.


ובינתיים, כשהעיניים נשואות אל הכוכב האדום, שרחוק מאיתנו כ-380 מיליון ק"מ, נדרש מסע ארוך ודמיוני של כחצי שנה לכל כיוון. האתגר העצום הזה מחייב לענות בשלמות על הצורך ליצור שגרת חיים איכותית הרחק מחוץ לכדור הארץ – מרגע השיגור ועד לנחיתה ולהשהות בכדור האדום.


אז איך זה יקרה? אחד מהמתקנים המסקרנים המובילים את אחת המשימות המאתגרות בדרך אל העתיד של כולנו ממוקם ממש כאן, בנגב, ובמדויק במכתש רמון, והגוף האחראי ליוזמה העצומה הוא D-MARS, מיזם ישראלי בו חברים (וחולמים) מומחים שונים, אליהם חברו צוותים מ-25 מדינות (!). המבנה המרכזי (והסטרילי) של המשימה הבינלאומית העכשווית (AMADEE) המתנהלת בימים אלה, קרוי "הביטאט", והוא תוכנן בהתבסס על מחקר מקיף כשהוא מדמה סביבת מגורים מאתגרת במיוחד, בתנאי קיצון.


בהביטאט המיוחד בו פועלים אנשי הצוות (בהם אסטרונאוטים אנלוגים), קיים גם אזור מגורים המכיל מיטות מיוחדות (״פודים״), יותר נכון תאי שינה, כאשר לכל אסטרונאוט תא שינה משלו, שמכיל, בין היתר, מזרן ייחודי שפותח במקור ב-NASA למשימות חלל שונות, אך הוא מספק לאורך שנים רבות את השינה האופטימלית לאניני שינה רבים גם כאן, בכדור הארץ.


מדובר במזרן הטמפור – שראשיתו בכלל ככרית. הטמפור פותח ומיוצר במטרה לפזר לחצים באופן שווה על שטח הגוף המונח עליו. כך הוא מאפשר שינה מפנקת ונוחה גם בתנאים לא אופטימליים (כמו נניח, בחלל). בישראל, משווק מזרן הטמפור בלעדית על ידי הולנדיה, והוא משתלב באסטרטגיה ובחזון הייחודיים של הולנדיה - לאיתור ואימוץ טכנולוגיות חלל פורצות דרך במטרה לשפר את איכות השינה.


כחלק מהחזון של הולנדיה היא תשיק בקרוב פרויקט ייחודי ופורץ דרך, יחד עם D-MARS: מעבדת שינה ראשונה מסוגה, שתופעל ותיחקר בשיתוף חוקרי שינה ידועים מישראל ומהעולם. חלק מפרויקט מעבדת השינה יוצב וינוהל במכתש רמון, שם הוא יתרום וייתרם מממצאי המחקרים והמשימות שיתבצעו במקום. חלקים אחרים בפרויקט ייחודי זה יפעלו במסגרת מעבדות שינה במוסדות רפואיים מובילים. התובנות והממצאים שיעלו במסגרת הפרויקט, על כל חלקיו, ייחשפו וייושמו עם הזמן בפתרונות השינה המתקדמים של הולנדיה.


וזה הולך לקרות בעתיד הממש לא רחוק, עם הפנים קדימה, אל היקום ומעבר לו – לילה טוב הרבה יותר.


בזכות חקר המאדים נישן טוב יותר מאמר הולנדיה