בלילות הקיץ החמים

הקיץ הישראלי חם, חם (השנה במיוחד?) מבוקר ועד ליל, מדליקים מזגן ואולי מאוורר. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על איכויות השינה עם מזגן מול שינה עם מאוורר תקרה. מה נכון יותר, ואיזו שמיכה מתאימה לכל בחירה שלכם?

בלילות הקיץ החמים
בלילות הקיץ החמים מאמר

"חום יולי אוגוסט", לא סתם מציינים אותו בשירים. וכולנו כאן יודעים בדיוק על מה מדובר. יצאנו מהמקלחת – וכבר רוצים להיכנס לעוד סיבוב, מבלים הרבה בבריכה ובים (ולא שוכחים קרם הגנה), לובשים כמה שפחות בגדים (כשאפשר) ולא מכבים לרגע את המזגן – שכמובן דולק על כמה שפחות מעלות.

וכשאני אומר לא מכבים את המזגן, כולנו מתכוונים לזה. בקיץ הישראלי, המזגן דולק מסביב לשעון. גם בלילה. מזג האוויר השרבי משפיע גם על הטמפרטורה בתוך הבית, וחדר השינה, שמומלץ שתהיה בו טמפרטורה קרירה לרוב, חייב להיות ממוזג או מאוורר בהתאם, ולא – נזיע ונסבול מחום אפילו יותר מאשר במהלך היום. ועדיין לא דיברנו על התחממות הכדור.

אמנם, המזגן יעזור לנו לווסת את טמפרטורת הגוף והחדר במהרה במהלך הערב, במיוחד אם הגענו מבחוץ, אבל בשינה ממוזגת יש לנהוג בזהירות, ואולי במקרים מסויימים תבחרו להחליף את המזגן במאוורר תקרה (ולא אחר) - במהלך שעות השינה. מתי זה עדיף – אבל בעיקר נכון לשאול איזה שמיכה מתאימה לכל בחירה שלכם? הכלל: השמיכה המתאימה צריכה לווסת את טמפרטורת הגוף.

טמפרטורה קרה מידי לשינה, שיכולה להיווצר בזמן שינה עם מזגן, עלולה לסכן את השרירים ואולי את הצוואר או הגב התפוסים – ולא במפתיע. אז הנה המלצה ברורה ראשונה: בחרתם במזגן? לכו על שמיכה עבה יותר, שתשמור על חום נעים של הגוף. השמיכה המתאימה ביותר היא שמיכת אלפקה במבוק. מדובר בשמיכה שיודעת לספוג לחות ולנדף אותו.

לעומת זאת, לשימוש במאוורר תקרה מתקדם יש כמה יתרונות ייחודיים: הוא מאפשר שליטה וויסות לרמת אוויר נמוכה. ועוד יתרון: בחורף אפשר להפוך את כיוון הכנפיים ובכך להוריד חום שנצבר מהתקרה למטה ולחמם את החדר באוויר חמים ונעים במיוחד.

קחו בחשבון שאוויר המאוורר יבש יותר, ויכול לגרום לייבוש העור במידה והוא פועל כל הלילה. אבל לטובתו ניתן לזקוף את צורת האוורור הקרובה יותר למשב רוח טבעי ונעים, המשתלב עם הטמפרטורה הכללית ללא מעברים חדים בהבדלי טמפרטורה כמו במזגן, ולכן נמוך יותר הסיכוי שתדליקו ותכבו אותו באמצע הלילה, או שתתעוררו כי קר לכם מידי.

במידה ואתם ישנים עם מאוורר תקרה, נחזור שוב לסיפור השמיכה המתאימה: לכו על שמיכת קיץ דקה, קלילה יותר ונעימה למגע.

בסופו של יום, יש לכל שיטת מיזוג-צינון-קירור יתרונות וחסרונות. איך אתם מעדיפים לישון? מזגן או מאוורר תקרה? תבחרו גם את השמיכה המתאימה.
 מאחל לכם המשך לילות קרירים ונעימים.

בלילות הקיץ החמים מאמר הולנדיה