בנאדם, תן לכלב לישון

הם הולכים על ארבע, אבל ישנים לרוב על הצד, וביום הכלב הבינלאומי החל השבוע, בחר מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, לדבר על היתרונות שבלינה במרחב אחד דווקא עם כלבים, כבר למעלה מ–12,000 שנים.
 כלב נום

יום הכלב

האם ישנתם או שאתם ישנים עם כלב בחדר השינה? מועיל או לא לאיכות השינה?
 לא יודע מה העמדה שלכם לגבי שינה עם כלבים באותו החדר, אבל ביום הכלב הבינלאומי (26 בחודש), מגיע לכלבים כבוד גדול. אני גם לא זקוק למחקרים חובקי עולם כדי לדעת ששינה עם כלבים בחדר אחד, עושה לנו טוב (אפילו מאוד) לאיכות השינה. נכון, יש יתרונות ויש חסרונות לנוכחות הכלבית בחדר השינה,  אבל הנוכחות הנוספת הזו, הופכת אותי בעיקר לשלו יותר. 

הכלבים הם חבריו הטובים של האדם למעלה מ–12,000 שנים, והשינה איתם מלאה ביתרונות ואין זמן טוב יותר מיום הכלב הבינלאומי לטובת יחסי הציבור לשינה איתם. בהקשר זה חשוב לדעת שכחצי מיליון ישראלים מחזיקים כלב בבית. ויותר מאשר חיית מחמד, רבים מתייחסים לכלב כאל בן משפחה לכל דבר. 

נתחיל בפרט טריוויה: הכלבה המדהימה שלנו ישנה איתנו באותו החדר אך לא באותה המיטה, ויש בינינו הסכמה בעניין הזה. למרות המרחק הפיזי, שמתי לב שהנוכחות שלה בחדר משרה לא מעט בטחון, אפילו שלא לא מדובר בדיוק בכלבת שמירה מדופלמת. עצם העובדה שהיא שם, אולי לא כדי להציל אותי פיזית ורק להתריע על אורחים לא צפויים, עושה את העבודה מבחינתי. אני יודע, לא מעט בעלי כלבים ומאלפים יחלקו על ההרגל הזה שלי, יש שיאמרו שמדובר בפינוק שקשה יהיה להיפטר ממנו, יהיו כאלו שיאמרו שפרווה בחדר היא לא פסגת השאיפות שלהם. אני לעומת זאת רואה רק את היתרונות הרבים בלינה המשותפת.

עובדה מעניינת (ואני אומר לכם, זה בדוק) - מעבר לתחושת הביטחון, השינה עם כלבים באותו מרחב מפחיתה את סף החרדות והלחץ האנושי. השילוב של צלילי הנשימה שלהם לצידנו או בחדר, מרגיע לעיתים כמו מוסיקה שקטה שאיתה אנחנו צוללים יד ביד אל עבר שינה רגועה ואיכותית. לגבי עניין הנשימות אגב, למדתי השבוע שכלבים שננטשו ואומצו מחדש, זקוקים גם הם לקרבה הזו אלינו במהלך השינה על מנת לבסס מחדש את הביטחון בנו כבעליהם החדשים, ולמזער את חרדת הנטישה. ועכשיו? אתם עדיין חושבים שאין מספיק סיבות להכניס אותם לחדר השינה שלכם?

אז אני לא יודע לאיזו אסכולה אתם שייכים, אבל נראה שיש כאן לא מעט סיבות לתת לעניין הזדמנות,  לא? 

איך נוכחות הכלב בחדר תורמת לשינה