בריא מאוד לישון טוב

לא תמיד אנחנו מודעים לקשר בין שינה לבין התפקוד והבריאות שלנו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, חושף את הקשר הזה, ומכוון בעיקר לאיכות שינה שתשפר גם את האנרגיה וגם את היכולת להתמודד עם אתגרים בריאותיים רבים

בריא מאוד לישון טוב
בריא מאוד לישון טוב עם הולנדיה

בואו נבדוק הפעם את אחת השאלות הבסיסיות ביותר: למה כל כך בריא לישון? 

טוב, אנחנו יודעים ששינה דואגת למילוי מצברים. אבל כאן זה רק מתחיל: שינה מספקת וגם איכותית מגנה גם על המערכת החיסונית ועל בריאות כללית משופרת. 

כפי שלמדנו לא פעם, החיים עצמם כרוכים בגידול ובהתחדשות מתמידים של התאים, הרקמות ובשיפור התפקוד של לא מעט מערכות בגוף המופלא שלנו. השינה היא חלק בלתי נפרד מכל תהליך ההתחדשות הזה, כולל התחדשות תאי המוח, שמצדם תורמים לתפקוד הזיכרון והלמידה. אבל ברמה הכי מודעת, ואת זה כולם מבינים, היא טוענת אותנו מדי לילה באנרגיה חדשה, שהכרחית לתפקוד בריא ונמרץ.

במהלך לילה פסיבי קשה לחוש איך "המפעל" הזה כל-כך יצרני וכל כך יעיל ומועיל, פשוט משום שהמודעות שלנו לא ממש 'ערה' בזמן השינה. אבל מכאן ראוי לעבור לפרקטיקה שתועיל לכם במיוחד: רצוי לא רק להיזרק למיטה ולישון, אלא לישון נכון. כי אם תקיימו נוהל "הכנה לשינה" (מקלחת, שקט, קריאה קלה ועוד) - תוכלו לא רק להתעורר לבוקר נמרץ ולתפקוד יעיל, אלא תעשו דרך ארוכה קדימה כדי למנוע נזקים ולשפר את הבריאות שלכם.

הנה עוד בונוס: מחקרים שונים בדקו מה קורה, למשל, לאנשים שהוסיפו עוד 30 עד 60 דקות לשנת הלילה שלהם, הורידו ממשקלם בין חמישה עד שבעה ק"ג. איך זה עובד? מניעת שינה חלקית כזאת פוגעת במטבוליזם של הגלוקוז. רמות הורמונים חשובים אחרים, כמו גרלין ולפטין, שפועלים כמו מערכת ויסות פנימית שקובעת את מידת הרעב שלנו, משתנות גם הן כשלא ישנים במידה הרצויה (8 שעות בממוצע).


ואם נדבר על אספקטים אחרים שקושרים בין שינה לבין בריאות, בוא נדבר על חורף, מאוד אקטואלי. 

אחד המחקרים בנושא גילה שמי שישנו פחות משבע שעות סבלו פי שלושה יותר מהצטננות, בהשוואה לקבוצת בקרה שכללה אנשים שישנו שמונה שעות או יותר ללילה - ואיכות השינה שלהם השפיעה מאוד על יכולתם להתמודד עם התקררות. 


ובונוס קטן לסיום: כשאתם ישנים טוב גם מצב הרוח משתפר פלאים. מה קיבלנו? שינה טובה בלילה שמשקמת מערכות רבות בגוף - ולהתנעת היום קיבלנו מצב רוח טוב ששווה כל רגע של שינה טובה.

בריא מאוד לישון טוב חברת הולנדיה