האקדמיה לשינה טובה

איכויות הלמידה שלנו מושפעות מגורמים רבים, ביניהם, במפתיע או שלא, מאיכות השינה שלנו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר ביסודיות על הקשר בין שינה טובה ליכולות הלמידה והריכוז

האקדמיה לשינה טובה
האקדמיה לשינה טובה מאמר

אנחנו לומדים בכל שלב מחיינו: בבית הספר, באקדמיה, בלימודים גבוהים אחרים, גם בעבודה, ואפילו בבית. בכל תחנה כזו אנחנו שואפים למקסם את ביצועי הלמידה שלנו. אז איך עושים את זה? האם ידעתם שבדיוק כמו תזונה נכונה גם איכות השינה שלנו משפיעה על יכולות הלמידה? זה אומר, וזה ברור, שאם רק נשים לב להרגלי השינה שלנו, נוכל להפוך ללומדים מצטיינים.


מחקרים מהשנים האחרונות מפתיעים ומגלים ששעות הלמידה המוכרות בבתי הספר הן בכלל לא השעות האידיאליות ללמידה איכותית. ואם תהיתם, הנה ההסבר לחוסר הריכוז שפוקד תלמידים רבים, בפרט מתבגרים שעוברים שינויים הורמונליים ויקיצה לא טבעית שפוגעת בוויסות מחזורי השינה שלהם. כך שאם הקפצתם לבית הספר ילד עייף – הכל בסדר, זו לא אשמתכם. הסיבה העיקרית שלא מיישמים בעולם את המלצות המחקרים לאחר את שעות הלימודים, היא מטעמי נוחות והשתלבות עם סדר היום של ההורים.


מה שמוביל אותי לפרט הקשור הבא – הפרעות קשב. כל כך הרבה ילדים ומתבגרים מאובחנים היום, הרבה יותר מבעבר. לא במפתיע, הסובלים מהפרעות שינה יסבלו גם מהפרעות קשב, ולהיפך, ואצל ילדים חוסר שינה הוא אחד הביטויים הבולטים של הפרעת קשב. באחד המחקרים נוספה לילדים מופרעי קשב רק עוד חצי שעת שינה בבוקר, והתוצאה: שיפור משמעותי ביכולות הלמידה שלהם.

סטודנטים? גם בגילאים אלה חשוב להתייחס לשינה ברצינות כדי לקבל הישגי למידה טובים יותר. למשל, לילות לבנים לפני מבחנים – ממש לא מומלצים. גם אם לא הספקתם ללמוד את כל החומר, אם תישנו לילה לפני המבחן, תפחיתו את הסיכוי למועד ב'.


כמה שעות באמת מומלץ לישון כדי להיות בשיא הריכוז? לתלמידים בבית יסודי מספיקות

8-10 שעות בלילה, לסטודנטים מגיל 18 ומעלה 7-9 שעות, ואם החלטתם ללמוד משהו בזמן הפנסיה – בגיל 65 ומעלה יספיקו לכם 7-8 שעות.


אבל לפני שנשכח: איכות השינה חשובה לא פחות מהכמות, כמו בשאר התחומים שמושפעים מתנומת לילה הגונה. אז ככה: אנחנו צריכים להכיר את הגוף שלנו ואת שעות קשב השיא ללמידה (כנראה שלא בבוקר), לתכנן את היום לפי זה, ולדאוג לשינה בחדר חשוך ושקט. מה עוד מומלץ? למצוא זמן לשילוב פעילות גופנית, לבחור מזרן איכותי (רצוי טמפור), ולשמור את האלכוהול בעיקר לבילויים בסופי שבוע.


נשמע קשה ליישום? תישנו על זה. אתם עשויים לקום עם תכנית פעולה יעילה אחרי שינה טובה.

האקדמיה לשינה טובה מאמר הולנדיה