ההורמון שירדים אתכם

כל מי שהוטרד אי פעם מקשיים בשינה שמע כך או אחרת את המילה העגלגלה הזו: מלטונין. אז מדובר בהורמון האחראי על מחזורי השינה שלכם. בהגדרות פופולריות הוא מכונה "הורמון השינה", או "הורמון החושך". בתודעה הציבורית אכן קושרים מלטונין להפרעות שינה, אופי השינה, והשראת שינה, אבל בתפקוד טבעי (שלכם ושלו) הוא יכול לסדר לכם שינה נפלאה.

קצת רקע: לכולנו יש באופן טבעי מלטונין בגוף, בתפקוד יעיל או פחות, וכמעט תמיד יש לו תרומה ישירה לרמות התפקוד של הגוף. אבל מה בדיוק התפקיד הטבעי שלו ומה צריך לדעת עליו כדי לישון יותר טוב – ובזמן הטבעי לו ולכם?

אז ככה, בטבע שלנו אנחנו פועלים ופעילים באור היום, בעוד שבלילה, כאשר השמש שוקעת, אנחנו לרוב ישנים. אחד המרכיבים החשובים בבקרת מחזורי הערנות-שינה קשור לחשיפה לאור או לחשיכה. העין קולטת ומעבירה הלאה למוח, לאזור שנקרא היפותלמוס. וזה מעביר לחלקים שונים במוח שדרים חשובים לצורך בקרה על המוקד הזה: הפרשת הורמונים שונים, בקרה על חום הגוף ותפקודים אחרים המעורבים בתחושת העייפות . המוקד הזה עובד 'כמו שעון' ובמה שנוגע לנו הפעם, הורמון המלטונין מופרש בעיקר עם רדת החשיכה ויוצר תנאים שמובילים לשינה.

שעת השיא של הפרשת המלטונין היא תשע בערב. בשלב הזה רמת המלטונין בדם עולה (הוא שוהה אז בגוף כ-12 שעות), ובזמן זה אנחנו מרגישים פחות ערניים ויותר עייפים - כלומר זה זמן השינה. פלא שכזה, כמו הרבה מערכות גוף פלאיות.


בהקשר הזה חשוב לזכור שהעיקרון הזה עובד גם באופן מלאכותי. כלומר, גם אור מלאכותי שנוצר על ידי נורות חשמל, מסך טלוויזיה ומסך מחשב, ישבש את הייצור וההפרשה של המלטונין. וזו דוגמה טובה לאחריות שלנו על תפקוד יעיל שלו.

האם ניתן ליטול מלטונין באופן מלאכותי? מאחר שמדובר בהורמון טבעי, רשויות הבריאות מכירות בטבליות מלטונין כתוסף תזונה וניתן לקנות אותן בחנויות טבע. אפשרות נוספת ומומלצת היא להכניס לשגרת הערב אכילה של מזונות עתירים במלטונין כמו בננות, אורז ושקדים. מחקרים שונים הוכיחו שמלטונין יכול לתרום גם לתיקון השעון הביולוגי ולעזור גם במקרים של עבודת משמרות או תופעות של ג'ט לג. אבל אם השינה שלכם לא סדירה ומדירה מאוד את מנוחתם, הכתובת היא רופא המשפחה.


קחו בחשבון שעדיף תמיד לתת לטבע לעבוד. כלומר, תנו למלטונין לעבוד מבפנים ושמרו על שגרת שעות שהולמת את "שעות העבודה" של ההורמון הפלאי הזה. בהצלחה.