הזמנה לטקס השינה

כמעט כל הורה טרי נתקל במושג "טקס שינה". אך מהו? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על טקס השינה וחשיבותו, ומה קורה כשחורגים ממנו (רמז: לא סוף העולם). הכל בספר החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

הזמנה לטקס השינה
הזמנה לטקס השינה הולנדיה

מהו טקס שינה ומדוע הוא חשוב כל כך? לקראת השינה, התינוק זקוק להפחתת פעילות מדורגת, בדיוק כמו האטת הרכב לקראת עצירה וחנייה. כשהתינוק מתרגל לסדר פעולות מסוים, בפרט כשמדובר בפעולות מדורגות, הוא מפנים שמדובר בסימנים לפיהם הגיע הזמן לישון ומכין את עצמו גופנית ונפשית, ומלאכת ההרדמה לטווח הרחוק קלה וקצרה יותר.


הטקס חייב להתקיים בסדר מסוים ויש לשמור עליו. המקלחת לפני הארוחה? אין להאכיל אותו לפני המקלחת. ככל שהתינוק מכיר את הטקס על שלביו, הוא מודע אליו ונרגע בהדרגה. הוודאות מאפשרת לו לשחרר, והחזרתיות מעניקה לו תחושת ביטחון בעצמו ובסביבה וכלים לשינה טובה, שיוכל ליישם בהמשך חייו, כילד וכאדם בוגר.


נשמע טוב? יש הורים מסויימים שחושבים אחרת והם יוותרו על הנוהג. לטענתם, להתייחס לשגרה לפני השינה כ'טקס', מוסיף מימד רציני שגורם לתחושת אי נוחות ומחוייבות יתר. עוד הם טוענים, שאין סיבה לחוסר הגמישות הזה, כמו שאין מקום לחוסר גמישות בחיינו הבוגרים, שכן כל יום שונה מקודמו. אם לחזור לדוגמה הקודמת – מה יקרה אם התינוק רעב לפני המקלחת? מנגד, המצדדים בטקס השינה, אומרים שלאדם בוגר יש אחריות מלאה על סדר היום שלו, בניגוד לתינוק שצריך ללמוד זאת.

אז בואו נדבר על מקום טוב באמצע, וזו המלצתי: גישה אחרת לטקס השינה לא מורידה מחשיבותו, אבל לא מעודדת נוקשות טוטאלית. הכירו את מנגנוני הגוף של התינוק, תוך היצמדות מקסימלית לטקס, אך אפשרו לעצמכם לחרוג ממנו ביום בו אתם מרגישים שנגרמת אי נוחות לתינוק. בסופו של דבר, ילד מתוח לא יישן טוב. לא הלילה ולא בהמשך חייו. ישנים מחוץ לבית? פעלו אותו דבר בדיוק. נסו להיצמד לטקס, וחרגו ממנו לפי הצורך והתנאים.


ומה אם התינוק כבר רגיל לטקס במסגרת הרמטית? הכל פתיר. הכי חשוב לזכור, כמו תמיד, שההחלטה היא בידיכם, ההורים. אתם תחליטו האם לקיים את טקס השינה, כמה לסטות ממנו, מתי, ואיך תתנהלו ביציאה מהשגרה. לרוב התשובה תהיה בעמק השווה – להיכנס לשגרה והרגלים, ולתת מקום לגמישות. נהלו את הטקס המדורג ברוגע וברכות, והיכנסו לאווירת הלילה בהקשבה לצרכי התינוק. גם במקרים של הפרה מוחלטת בשגרת הטקס – לא קרה כלום. מחר יום חדש.


מעוניינים לקרוא על טקס השינה יותר בהרחבה? הכל בספרי החדש. חפשו בגוגל "ילדים, עכשיו לישון!"

הזמנה לטקס השינה פורום שינה