הכי טבעי להתעורר

יקיצה טבעית היא השאיפה של כולנו, גם כשהחיים לא בהכרח מאפשרים לנו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מסביר הכל על יקיצה טבעית, ולמרות הכל נותן גם טיפים לסגל את הגוף לכך. שווה לנסות

הכי טבעי להתעורר
הכי טבעי להתעורר מאמר

כמו שכולנו שואפים להירדם בצורה המיטבית לנו, יש לנו גם חלום להתעורר באותה צורה. הדרך האידיאלית, הכי טובה ובריאה לגוף, היא כמובן – יקיצה טבעית. אבל בינינו, כמה מאיתנו מתעוררים באמת ביקיצה טבעית, כשיש לנו את שגרת החיים המערביים המודרניים? והו, זו שגרה תובענית. לפני שהספקנו להירדם, כבר צריכים להתעורר. לעבודה, ללימודים, לילדים... צריכים להתעורר פשוט.

ראשית, בואו ונעמיד את הדברים על דיוקם – מהו ההבדל בין יקיצה והתעוררות? יקיצה נמשכת כ-15 שניות ואינה מודעת לנו, ולרוב קל לנו לחזור להירדם אחריה. ברגע שהיקיצה מתארכת ואנו מודעים אליה, זהו בבירור כבר מצב של התעוררות. אז למעשה, כשאנחנו אומרים "יקיצה טבעית", הכוונה היא להתעוררות הנובעת מגורם גופני פנימי, בניגוד להתעוררות המוכרת לנו, שאינה טבעית ומגיעה מגורם חיצוני, שיכול להיות שעון מעורר או רעש אחר (בכי תינוק, מכוניות בחוץ...), אור חזק, טמפרטורה לא נעימה ועוד.

מחקרי שינה בנושא הראו כי יקיצה טבעית מיטיבה עימנו, אנחנו חשים בריאים וערניים יותר ויש שיפור בתפקוד הכללי במהלך היום. עוד באותם מחקרים, דיווחו משתתפים רבים שיקיצה לא טבעית מאריכה את זמן ההתעוררות שלהם – כפי שציינתי בעבר שקורה לנו גם בעקבות שימוש ב"נודניק". אחת הסיבות שזה קורה היא שלב השינה בו אנחנו נמצאים – יכול מאוד שאנחנו בשלב שנת REM, שנת החלום, הידועה כחזקה ביותר מכל שלבי השינה, מה שאומר שאוטומטית ייקח לנו יותר זמן להתאושש.

כבר ציינתי שהשעון המעורר הכי טוב הוא השעון הביולוגי שלנו, המלצתי לא פעם על ניהול שגרת בוקר בריאה וגם נתתי טיפים לסיום הרומן הלא בריא שלנו עם ה"נודניק" של השעון המעורר שלנו. אך עדיין עולה השאלה – איך נלמד את גופנו להתעורר באופן טבעי? שוב אני חוזר וממליץ על בניית שגרה יומית, עם שעות שינה והתעוררות קבועות ככל הניתן, כך שהגוף יבין לבד מתי להתעורר ומתי לרצות לישון. בעיתות שבירת שגרה או שינה מאוחרת מהרגיל, התעוררו סמוך במידת האפשר לשעת ההתעוררות שאתם מנסים לקבע, גם אם אתם עוד בתחילת התהליך. העדיפות היא שהגוף יישאר בשגרה הנוכחית שלו (בטח ובטח אם הוא עדיין בהסתגלות), ולשלם במעט פחות שעות שינה ללילה אחד.

לילה נפלא ובוקר מצוין וטבעי לכולם.

הכי טבעי להתעורר מאמר הולנדיה