המדריך לחופשה חלומית

עברנו את הטיסה בשלום, ואפילו הצלחנו להירדם. החופשה מתחילה, אבל לא מעט מאיתנו יחוו ג'ט לג, ובעברית "יעפת". מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הגורמים לג'ט לג ואיך להתמודד איתו

המדריך לחופשה חלומית
המדריך לחופשה חלומית מאמר

בטיסת המשך ישירה לנושא עליו דיברתי בטורי הקודם – איך נישן בצורה המיטבית לפני ותוך כדי טיסות, היום בחרתי לדבר על החלק השני במשוואה, בו אנחנו פוגשים לאחר הטיסה. הג'ט לג על רמותיו השונות. ככל שחוצים יותר אזורי זמן במעבר בין היבשות, כנראה שתסמיני הג'ט לג יופיעו יותר בעוצמה, ביחס ישר לגודל השוני. והנה עובדה מעניינת – בטיסות לכיוון מזרח הג'ט לג יחווה יותר בעוצמה מוגברת.

אחד ממאפייני הג'ט לג הידועים הוא שלאחר הנחיתה, ללא קשר לאיכות ומספר שעות השינה שנישן – קיים סיכוי גבוה שנתקשה להירדם, ועם זאת גם נחוש עייפות מתמשכת במהלך היום, נדודי שינה וירידה ביכולת הריכוז והביצועים.

אז מה קורה בגוף בזמן ג'ט לג? למעשה, השעון הביולוגי הפנימי שלנו משתבש, ואיתו מחזור השינה והערות. אם התרגלנו להפריש הורמונים מסוימים בשעות תואמות לשינה ולערות, המערכות כעת מתבלבלות, משום שקיים פער בין מערכת הזמן אליה אנו רגילים לזו שביעד.

לאדם בוגר לוקח כשבוע להתגבר על ג'ט לג (בתלות בפער בין אזורי הזמן), ולילדים, שאצלם מחזורי הערות והשינה עדיין לא מקובעים לחלוטין, לרוב ייקח פחות זמן. אבל הנה החדשות הטובות – יש צעדים מקדימים שיוכלו להקל עלינו, לפני ואחרי הטיסה.

לפני הטיסה – היום שלפני הטיסה לרוב עמוס במיוחד. מומלץ למרות זאת לנסות להתאים את עצמנו לאזורי הזמן ביעד. לטיסה עצמה מומלץ להתכונן כמובן בהתאם להמלצות שבטור הקודם – בגדים נוחים, ספר, שמיכה, ארוחה קלה ועוד.

אחרי הטיסה – התאימו את עצמכם לזמנים ביעד. נחתתם באור יום? אכלו ארוחת בוקר ועסקו בפעילות פיזית ממריצה. אם אתם עייפים, נוחו מעט. נחתתם בחשיכה ואתם לא עייפים? נסו להתאים את הגוף למצב שלפני השינה – מומלצת מקלחת חמה, כיבוי אורות, ומינימום שימוש בטלפון הסלולרי ומסכים אחרים. כך או כך, כדאי לצאת החוצה ולתת לגוף לחוש את האור הטבעי, שיתרגל מהר יותר לאזור הזמן הטרי.

והנה משהו שתשמחו לדעת – אפשר להתגבר בדרכים טבעיות על תסמיני הג'ט לג, למשל, בעזרת צמחי מרפא ותזונה. צמחי המרפא הרצויים הם כאלו המעודדים הפרשת מלטונין – הורמון השינה, ביניהם: צמח הולריאן שמוכר גם כמסייע לחרדות ומרגיע, והזיזיפוס, המשמש ברפואה הסינית לטיפול בנדודי שינה, עצבנות ודופק מואץ לרוב, וכן לבנדר, קמומיל ועלי פסיפלורה. מבחינת תזונה, בננה, אננס ותפוז יעזרו לתמוך בייצור מלטונין, ומאכלים נוספים כגון שיבולת שועל, אורז ועגבניות.

מקווה שהקלתי, לפחות מעט. מאחל לכם חופשה מהחלומות.

המדריך לחופשה חלומית מאמר הולנדיה