המוסיקה שלפני הלילה טוב

אחרי שדאגתם לכל הרכיבים שיבטיחו לכם לילה טוב, חשוב לזכור עוד רכיב אחד חשוב במיוחד. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מגלה לנו את כוחה הכמעט מאגי של המוסיקה בהבטחת לילה נפלא ושינה עמוקה

המוסיקה שלפני הלילה טוב
המוסיקה שלפני הלילה טוב פורום שינה

אז יש לכם מיטה טובה ואיכותית, מזרן משובח, יצרתם גם את ריטואל היגיינת השינה. מה עוד עשוי לתרום לאיכות שינה נפלאה, עמוקה? בואו נדבר קצת על החושים שלנו. קשת חושים רחבה משתתפת במהלך כל שינה, אך יש חוש אחד ששווה תשומת לב מיוחדת והוא עשוי להיות שחקן חשוב בהשפעה שלו על היכולת שלנו להירדם ולישון ממש (אבל ממש) טוב. בואו נדבר היום על חוש השמיעה. 

ומה מתחבר טוב במיוחד לחוש השמיעה? צליל, מוסיקה. הצליל הוא פקטור בעל השפעה מכריעה על איכות השינה. ונתרכז בצלילים המיטיבים. לכולנו יש בזיכרון חוויות בהירות שמצביעות על כך שצלילים מסויימים גורמים לנו להירגע, להפחית מתחים, לטעון את הגוף ובעיקר להכין אותו לקראת יום חדש פרודוקטיבי.


צליל מרגיע, כמו קולות יער הגשם או מוסיקה שקטה, עושים לנו שקט בראש. ברור. צלילים רכים מסלקים את המחשבות שלנו מהאזור הטורדני לטובת תדר של רוגע ולכל המרכיבים החיוניים למנוחה משקמת. סיכום ביניים: מוסיקה ותרפיה במוסיקה מומלצים לשינה בריאה.

מחקר טרי יחסית בקרב מטופלים מבוגרים שסבלו מהפרעות שינה, מצא שהאזנה למוסיקה לפני הכניסה למיטה השפיעה על איכות השינה לטובה ותרמה להירדמות יותר קלה ולמשך שינה ארוך יותר. עוד מחקר גילה שהאזנה למוסיקה משפרת את איכות השינה ואף מפחיתה כאבים בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא האזינה למוסיקה. גם אם נרד מאוד בגיל, נגלה שמוסיקה שקטה שהושמעה גם לתינוקות גרמה למרביתם להירדם בתוך דקות קצרות.

אוקי, מוסיקה תורמת לשינה רגועה. אבל איזה צלילים יבטיחו מנוחה אופטימלית? ההנחה שלמוסיקה קלאסית יש פוטנציאל גדול במיוחד לעשות את העבודה, תיקח אותנו להעדפות כאלה ואחרות של מלחינים שהפכו כבר לאגדות. מוצרט? שוברט? או אולי באך? זו שאלה של העדפה אישית, אבל בואו נדבר על רמה יותר בסיסית.

צלילים של טפטוף הגשם, שמכונה "רעש ורוד" משפר מאוד את איכות השינה. בדומה, גם האזנה לצלילי ASMR (לחישות, רשרושים, נקישות איטיות וגירויים נוספים), שצברו תאוצה בשנים האחרונות נחשבים למרדימים ביותר. יש יועצי השינה שטוענים שג'אז, מוזיקה קלאסית ופולק קליל הם הז'אנרים המומלצים ביותר עבור מי שמבקשים לישון טוב יותר. שם ספציפי? מהמרים על אד שירן? יש לכם טעם טוב. מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה הכתיר, ולא בפעם הראשונה, את שירן בתואר הזמר המומלץ ביותר לשעות שתעבירו בין הסדינים. אבל זה באמת עניין של טעם אישי. רק תזכרו: בשלב מסוים צריך להיפרד גם מהמוסיקה המועדפת, פשוט כדי... לישון טוב.

המוסיקה שלפני הלילה טוב פורום שינה אבי ברססט