המינרל של השינה האיכותית

לרוב צריכת מזון בסמוך לשינה פחות מומלצת, אך האם יש מזון שיכול לסייע במידה ושנתנו קלה? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הסלניום – מינרל חיוני שמספיק בכמות מעטה כדי לשפר את איכות השינה

המינרל של השינה האיכותית מאמר
המינרל של השינה האיכותית מאמר הולנדיה

בין ארוחת חג אחת לאחרת, כשבאמצע גם 'עצירת' יום כיפור, יצא לי למצוא כמה מחקרי שינה שהתוצאות שלהם קצת קשורות אחת לשנייה בעקיפין, גם אם חלקן לא ממש מפתיעות ברובן. קודם כל, אני מקווה שצום יום כיפור עבר לכם טוב מבחינת שינה ושמירה על עצמכם, והשתמשתם בהמלצות שלי לשינה איכותית, בהתאמתן ליום הצום – שתיית מים מספקת לפני ועוד - אפשר למצוא על זה בפורום השינה של ישראל.

לגבי אותם מחקרים, ההמלצה הכללית לימות השנה הייתה לא לאכול בסמוך לזמן השינה – ועל כך כבר יצא לי להרחיב לא פעם, בין היתר כדי לתת לגוף מנוחה מתהליך העיכול ולהכין היטב את עצמו ליום שלמחרת, ובפרט להימנע ממזונות מעוררים יותר (כמובן שכלולים בהם גם שוקולד וקפה המכילים קפאין), בשילוב העובדה שאכילה הסמוכה יותר למועד השינה עלולה גם להשפיע לרעה על הרוגע הנפשי שלנו.

אז אם בסמוך לשעת השינה – עדיף שנימנע ממזון, האם יש מזונות שיכולים להיות לנו טובים לשיפור איכות השינה שלנו? בהחלט כן. הכירו את הסלניום – מינרל הנמצא במזונות מסוימים אשר יכול לשפר את איכות השינה, בפרט לסובלים משינה קלה יחסית. את הסלניום יש לצרוך בכמות קטנה בלבד, אחרת הוא עלול לעשות פעולה הפוכה. הוא נמצא במספר מזונות, בראשם אגוזי ברזיל, אגוזי מלך ושקדים הנחשבים למקור איכותי שלו. בנוסף לשיפור איכות השינה, הסלניום מסייע לתהליך שכפול ה-DNA שלנו, למטבוליזם תקין בהורמון בלוטת התריס ומגן מפני זיהומים שונים. מלבד אגוזים למיניהם, את הסלניום ניתן להשיג ממקורות מזון נוספים, ביניהם בשר בקר והודו, דגנים מועשרים, ביצים ועדשים. כך שאוכלי בשר, צמחונים וגם טבעונים יכולים להכניס לתפריט שלהם סלניום במידה מספקת.

כ-6 עד 8 אגוזי מלך מכילים כ-540 מיקרוגרם של סלניום, שזוהי כמות שמתאימה יותר לצריכה שבועית, ככה שעם כל הקלות להגיע לכמות סלניום מספקת – חשוב יותר לשים לב לתנאי איכות השינה שלכם. אז בסה"כ שווה לאכול אגוז או שניים במהלך היום, אולי כחלק מארוחה שאינה סמוכה לשעה השינה, לצד שתיית מים מספקת ופעילות גופנית.

מאחל לכם המשך חגים שמחים ושינה ערבה לאורך התקופה.

המינרל של השינה האיכותית מאמר פורום