הנושא שלא נרדם לעולם

מה עוד לא נאמר על השליש הזה מחיינו – השינה, שנמצא בחקירה מתמדת, מרתק ומפתיע כל פעם מחדש. אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם כמה עובדות מעניינות על שינה, שישאירו אתכם ערים וסקרנים

הנושא שלא נרדם לעולם הולנדיה
הנושא שלא נרדם לעולם פורום שינה

אם יש נושא שאני תמיד מוצא בו עניין מחודש, ויכול להרחיב אופקים בכל מיני צורות, הוא כמובן עולם השינה. בקרב בני אדם ובעלי חיים, בנושא החלומות שאנחנו חולמים, תנאי השינה וההשפעה שלהם עלינו, ולמה שינה איכותית הרבה יותר חשובה וחיונית ולא מוערכת מספיק. בימי קיץ חמים כאלו, כשהחום מעייף אותנו לפעמים יותר מהצפוי, נראה לי שנחמד לקרוא דווקא משהו קליל ועם זאת מעניין ומעשיר. הנה כמה פרטי טריוויה על שינה. לקריאה קלילה ביום קיץ חם

לא מודעים – מחקרים הראו שלאחר תקופה קצרה, שיכולה להימשך רק מספר ימים (או יותר), של חוסר משמעותי בשעות שינה, לא בהכרח נרגיש עייפות. בימים הראשונים ההשפעה תורגש מבחינה גופנית ונפשית, ובהמשך פשוט נאבד את המודעות לעניין.

נשים צריכות יותר – מחקרים מהשנים האחרונות גילו שנשים זקוקות בממוצע לשעת שינה אחת יותר מגברים.

שינה עוזרת לדיאטה – אדם במשקל 60 ק"ג יכול לשרוף 90 קלוריות בשעת שינה אחת.

גזלנים קטנים – במהלך השנה הראשונה לחייו, תינוק טיפוסי גוזל מהוריו בין 400 ל-750 שעות שינה.

שבע דקות בגן עדן – אורכו של תהליך הירדמות ממוצע הוא כשבע דקות. נרדמתם תוך פחות מחמש דקות? כנראה שאתם לא ישנים מספיק, או שמדובר במקרה של עייפות גבוהה מהרגיל אצלכם.

פול מון – מסתבר שבלילות ירח מלא, אנו ישנים מעט פחות. תהליך ההירדמות שלנו ארוך יותר בכחמש דקות, ואנחנו ישנים כ-20 דקות פחות ביחס ללילה ממוצע שלנו.

שחור-לבן – כ-12% מהאנושות חולמים בשחור לבן, ממש כמו טלוויזיה ישנה. ויש קשר לזה – בתקופה שבה הטלוויזיה הייתה בשחור לבן, יותר אנשים חלמו כך. מה שמסביר למה רוב האנשים החולמים בשחור לבן בני 65 ומעלה.

שפת הסימנים – חירשים מסויימים "מדברים" מתוך שינה בשפת הסימנים. בני משפחה של חירשים שישנו לידם דיווחו על אירועים רבים כאלה.

דחיינים – מלבד בני אדם, אין חיה בטבע שיכולה לדחות שינה אם היא מרגישה עייפות.

ובהמשך ישיר לעובדה הקודמת – משרד ההגנה הבריטי פיתח לחייליו משקפיים מיוחדים, שמקרינים אור שהגוף מקבל בצורה זהה לאור קרני השמש ו"מבלבל" אותו, מה שמאפשר לחיילים להישאר ערים עד 36 שעות ברצף.

יש לכם פרטי טריוויה מעניינים נוספים על שינה? שתפו אותנו!

לילות קיץ נעימים.

הנושא שלא נרדם לעולם מאמר