העיתונאי שחקר את השינה

כשהעיתונאי דיוויד ק.רנדל התקשה לישון, הוא התחיל לחקור וצלל עמוק לעולמות השינה המסקרנים. מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על ספרו של רנדל, "דרימלנד" – מבין חלוצי ספרי השינה העולמיים, אשר נולד ממחקר ארוך ומרתק

העיתונאי שחקר את השינה
העיתונאי שחקר את השינה מאמר

כמו רבים, העיתונאי דיוויד ק.רנדל לא ייחס לשינה יותר מידי חשיבות. עם השנים, מצא את עצמו מתקשה יותר לישון ואף החל להלך מתוך שינה, כשלילה אחד נתקע בקירות במסדרון ביתו. מאותו הרגע, פתח רנדל במחקר על השליש הלא נודע מחיינו, שהוליד לימים את ספרו – "דרימלנד", שיצא כבר ב-2013 – בין ספרי השינה הראשונים בעולם. 

הספר מספק הצצה סוחפת למדע שמאחורי עולם השינה, בו רב הנסתר על הגלוי, ולפיו השינה הרבה פחות פשוטה משנדמה – משדות קרב צבאיים ועד חדרי ילדים. אם לצטט את דבריו, "ככל שאתה יודע יותר על השינה, כך אתה גם מסתקרן יותר מהעולם המוזר הזה".

כפי שאני מקדיש את כתביי וספריי למגוון מצבי שינה ונושאים, כל אחד מפרקי הספר מוקדש למצב או תנאי שינה מסוים, בגיבוי חזק ממיטב המחקרים אודותיו, היסטוריים (כדוגמת מחקרים של פרויד) ועדכניים יחד – ביניהם שינה משותפת, הרגלי שינה לגיל הרך, חלומות ושנת חלום, מחזורי שינה וערות – בפרט המחזור הצירקדי, תופעת הג'ט לג ועוד.

אתם בטח שואלים – "כמה עלילה אפשר למצוא בספר על חקר השינה"?, ואני יכול להעיד ש"דרימלנד" כתוב בצורה משעשעת ומרתקת שלא מחסירה מקוראיו עניין. למשל – רנדל מספר על ביקורו בחברה המתמחה בציוד טיפולי לשיפור השינה, שם מגלה שבעלי החברה מצפים לגדילה ברווחים, ביחס ישר לגדילה ברווחים של תעשיות כמו מזון מהיר, שמספקות מזון המשפיע לרעה על איכות השינה. עוד מסופר על הקושי המפתיע בלהשאיר עכבר מעבדה ער לצורך מחקרים, על מחקר שינה שנערך בליל משחקי פוטבול, בו התגלו הבדלים מעניינים בין הרגלי השינה של נשים לעומת גברים, ומגוון סיפורים מרתקים (ואמיתיים).

יותר מזה – הכתיבה של רנדל מעודדת לנסות ולטפל בעצמך בכל הנדרש כדי לשפר את איכות השינה, בפרט כשהוא מדבר על הניסויים במעבדות השינה ובדרך מודה לאשתו, ששרדה בגבורה את הצחוק והבעיטות הלא מודעים שלו בשנתו, בתקופת הטיפול בהליכה מתוך שינה.

אם כל זה לא מספיק, רנדל אף מספק בספרו טיפים פרקטיים – דבר החביב עליי במיוחד, לשיפור איכות השינה שלכם. איך להתאים את התאורה והטמפרטורה בחדר השינה, כמה שעות מומלץ לישון, ועוד, תוך שהוא מבקש מכם קצת סבלנות – ואז תזכו לראות שיפור.

לאחר שתקראו את הספר – כנראה שלא תסתכלו על המיטה שלכם באותה צורה שוב. מאחל לכם ללמוד ולהשכיל מכל מקור איכותי בנושא, מכל העולם. לילה שקט וטוב.

העיתונאי שחקר את השינה מאמר הולנדיה