התשובה הזמינה להפגת מתחים

התשובה הזמינה להפגת מתחים

החיים שלנו נעים במעגליות של שקט-אי שקט. מנוחה-אי מנוחה. כדי להתחיל להירגע, בואו נסכים כבר עכשיו: ככה זה בחיים. גם זמנים של אי שקט ומתח אישי-מדיני-משפחתי-גלובלי סופם להסתיים. ואז באים ימים יפים. וחוזר חלילה. ובמציאות שלנו, שיודעת הרבה רגעים של מתח מסוג זה או אחר, היום זה נגיף, מחר זה סתם טרדות קטנות: הילדים לא עוצרים לרגע ועושים בלאגן משלהם, המצב הכלכלי לחוץ, סדר היום משובש, הבישולים לא נגמרים, מהדורות החדשות לא מרגיעות, מה לא? 


טוב, את הלחצים שבאים מבחוץ לא נוכל להעלים מהחיים ברגע. אבל מה כן אפשר? לשפר את איכות השינה, למשל. כמי שחי ונושם את התחום המופלא של הנדסת השינה, אני יכול לומר לכם בוודאות, ששינה טובה תכניס מרגוע לחייכם וגם תטען אתכם באנרגיה נפלאה. אם תיכנסו לשגרת שינה טובה, החיים שלכם יכולים להיראות אחרת. רגועים יותר. עם יכולות נפלאות להשתלט על כל הכאוס שמסביב. כן, שינה היא פלא אחד גדול.  

הרגלי שינה טובים

כלל מספר אחד: תשמרו על הרגלי השינה ועל היגיינת שינה. בבסיס, היגיינת שינה כוללת מקלחת טובה לפני השינה, הורדה הכרחית של הקצב בכל מה שקורה מסביבכם, טמפרטורה נעימה בחדר השינה, תאורה וחושך מקסימליים – ואתם נכנסים ללילה טוב מאוד, 


ואם אתם סוחבים את הסדרות של נטפליקס עד אחת, שתיים, שלוש לפנות בוקר – זה ממש לא טוב. תיכנסו למיטה פחות או יותר בשעה קבועה ותתעוררו בשעה קבועה. ותפרגנו לעצמכם שמונה שעות שינה. מבחינת הגוף, ההרגל הוא כוח מנצח.


כלל שני: תעייפו את עצמכם. גם גופנית וגם שכלית. תכניסו את הגוף לרוטינה של אימון גופני. אפשר כמובן לעשות אותו בבית, גם מול הטלוויזיה, ככה שאין תירוצים. גם את הפעילות המחשבתית תכניסו ללו"ז היומי – בעזרת קריאה, קורס באינטרנט, תשחצים, סודוקו, פעילות רגועה עם הילדים. תבחרו מה נכון לכם. כל מה שהוא לא סתם רביצה ללא מעש. ואז השינה הנפלאה בוא תבוא. 

הכלל השלישי: תארגנו לכם חדר שינה מרגיע. עם מצעים נעימים שמריחים טוב (זוכרים מקלחת חמה לפני שנכנסים למיטה?), עם מוזיקה מונוטונית מרגיעה לפני שאתם ממריאים לתנומה, ובלי – וזה חשוב – בלי סדרות מתח בטלוויזיה, ובלי מחשב, טאבלט וטלפון נייד פעילים. אור בחדר השינה מעכב את הפרשת המלטונין, ההורמון שעוזר לנו לישון בלילה. אז תרשמו לעצמכם החל מהלילה: חדר שינה סטרילי מאורות כחולים.  


כלל רביעי וכמעט אחרון: תכבו את רעשי הרקע: אם הילדים נשארו ערים בסלון בקשו מהם להנמיך את הווליום של הטלוויזיה ושל עצמם. אם הברז מטפטף במקלחת, אם השעון מתקתק, אם בן הזוג נוחר, תדאגו לסגור דלת, להצטייד באטמים ולהשקיט את הכל לפני שנכנסתם למיטה.   


כלל חמישי ואחרון להיום: רגע של פסיכולוגיה. לפעמים רק מהלחץ שאולי לא נרדם, אנחנו לא מצליחים להירדם. אז אל תכניסו את עצמכם ללופ. תעצמו עיניים, תנשמו נשימות קצובות ואיטיות ותנו את מלוא תשומת הלב לכל נשימה – לאוויר שממלא את בית החזה ומתרוקן ממנו. אפשר לנסות להשתמש בדמיון מודרך, "לבקר" במקום פסטורלי שהייתם רוצים להיות בו, או לחזור לתרופת הסבתא: לספור כבשים. 


מה שלא תאמצו מכאן, מחכה לכם לילה טוב. ואחרי יבוא יום טוב מאוד.

התשובה הזמינה להפגת מתחים