זמן איכות ושינה איכותית לילדים

הרגלי השינה של ילדיכם חשובים לא פחות משלכם. ומה קורה כשהילדים סובלים מפחדים לפני השינה? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם דרך התמודדות לכל המשפחה, שהיא גם זמן איכות משותף – שתי ציפורים במכה

זמן איכות ושינה איכותית לילדים
זמן איכות ושינה איכותית לילדים מאמר

בדיוק כמו החשיבות של הרגלי השינה שלכם, גם אלו של ילדיכם חשובים לא פחות – ולא פעם אני נוהג להזכיר לכם. עוד דבר לא פחות חשוב הוא היחסים שלכם עם הילדים. ואתם, חשבתם פעם שיש אפשרות לשלב ביניהם, לשפר את איכות השינה שלהם ולעזור להם להתגבר על פחדים לפני השינה, ועל הדרך להרוויח איתם זמן איכות שיקרב ביניכם?

לא מעט ילדים מוצאים את עצמם עם פחדים מסוימים לפני השינה. אולי מהחושך, אולי ממפלצות שמתחת למיטה ודמיונות אחרים, ואולי מסיבות "מוצקות" יותר (אירועים טראומתיים). כך או כך, זה הזמן שלכם, ההורים, לגרום לדור הבא שלכם להרגיש בנוח לספר לכם כשמפחיד להם. עוד כהורים, כדאי שתהיו קשובים ותשימו לב אם וכאשר הם מתחילים לסבול מזה. אם היחסים ביניכם כבר מבוססים וחיוביים, אדרבא. כנראה שהילד יבוא ויספר לכם על דעת עצמו שהוא מפחד לקראת השינה. האינסטינקט ההורי האוטומטי כשילד מפחד הוא להגיב מתוך "פחד" בעצמכם – חשש ודאגה כלפיו. שזה לגמרי מובן, ובדיוק כאן אפשר ורצוי לתעל את המצב לטובת כל הצדדים.

הדבר המומלץ במקרה כזה הוא להתחיל במגע או חיבוק, שירגיע את שניכם וייתן לילד במיוחד את תחושת הביטחון שהוא כה זקוק לה. הישארו לשבת עם הילד עד שיירדם או יהיה קרוב להירדמות, לפחות בלילות הראשונים. והנה, כאן ממש תוכלו לתעל את המצב הזה לטובת היחסים ביניכם. במקום רגע שבו מתגברים על הפחדים, הזמן הזה יכול להפוך לרגעים של יחד, עם ערך מוסף. הפחדים של הילדים – הם כנראה יבואו, כי זה חלק מתהליך הגדילה שלהם, ואתם כהורים, מן הראוי שתתנו לגיטימציה למצב.

לאחר החיבוק או המגע הנבחר, אמצו הרגל של קריאת סיפור לפני השינה. חוויה משותפת נהדרת ומלמדת שתגרום לקטנטנים להרגיש אהובים ורגועים, ויכולה בקלות להיות משחקית ומהנה. הפחדים מתחילים לדעוך? נפלא. הישארו עם זמן האיכות המשותף, אך עכשיו זה הזמן להפוך אותו בהדרגה ובהתאם למצב הפחדים, לפרס עבורם – למשהו שהם מחכים לו. כך תהליך ההירדמות, שעלול להרתיע ילדים רבים שחווים פחדים לפני השינה, יהפוך לנעים, ולא רק לכם, אלא גם להם – הידיעה שבזכות כך אתם, ההורים, יכולים לשפר את איכות השינה של הילדים, לקצר את זמן ההירדמות ולחזק את הקשר ביניכם – זה שווה זהב.

לילה טוב ומחבק לכל המשפחה.

זמן איכות ושינה איכותית לילדים מאמר הולנדיה