חלום לי סיפור

האם ידעתם שלא מעט רבי מכר עולמיים החלו את דרכם כחלום? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, לכבוד חודש הספר, עם מספר ספרים מצליחים במיוחד מרחבי העולם והזמן, שנולדו בזכות חלומות של כותביהם

חודש יוני הגיע, וכמו בכל שנה, מציינים במהלכו את חגיגות שבוע הספר בישראל, שבשנים האחרונות הפך לחודש. ספרים הוא נושא הקרוב לליבי, גם כמי שכתב כמה ספרים מצליחים בנושא איכות השינה וגם כחובב קריאה. מבין המלצותיי החמות, בכל גיל, אפשר למצוא ספר טוב בדרך למיטה – בשעת סיפור עם ילדיכם לפני השינה, שאפשר לגוון בהקראה וקריאה משותפת בהתאם לגילאי הילדים, או לחילופין בקריאת ספר לפני השינה. עוד כחובב ספרים, גיליתי שלא מעט מהסיפורים המוכרים בעולם, מתקופות שונות, התחילו ובוססו על חלומות של כותביהם.

אחד המפורסמים שבהם הוא הספר "ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד", שזכה גם לעיבודים בקולנוע ובתיאטרון ברחבי העולם. בשנת 1886, מחבר הספר רוברט לואיס סטיבנסון, חלם את אחת הסצנות בספר, בהן נרדף מר הייד על פשע שביצע, כאשר הפך עצמו לד"ר ג'קיל אל מול רודפיו באמצעות הסם מחליף הזהות שפיתח. מיותר לציין על הצלחתו הכבירה של הספר בעולם ושלל עיבודיו, הרי עד היום הביטוי "ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד" נאמר רבות על בעלי 2 מצבי אישיות שונים בתכלית.

סיפור מפורסם נוסף שהחל מחלום הינו ספר הילדים סטיוארט ליטל, שזכה גם הוא לעיבוד קולנועי ב-1999, סרט מצולם משולב באנימציה. ספר הילדים של א.ב. וייט שיצא ב-1945, לפי מקורות, החל בחלום שחלם בעודו נרדם ברכבת, על דמות קטנה שנראתה כמו עכבר חובב הרפתקאות הלבוש בבגדי אדם. וייט, שנהג לספר ל-18 אחייניו סיפורים, החל לפתח את ילד העכבר ולכתוב עליו, ולימים אמר עליו שהוא הייצור הבדיוני היחיד שגם כיבד וגם הפריע את שנתו בנוכחותו באותו חלום.


והנה סיפור בן זמננו – סדרת הספרים "דמדומים" מאת סטפני מאייר, שספרה הראשון יצא ב-2005 ועובדה גם היא לסדרת שוברי קופות הוליוודיים שאתם (כמעט) בטוח מכירים. בראיון לאופרה (ווינפרי), תיארה מאייר את חלומה, בו הופיעו בחורה צעירה, וערפד נאה שנצץ ונראה כבחור צעיר, והשניים ניהלו שיחה באיזור אחו עגול, באישון לילה. אותו חלום הפך לימים לסצנה בספר וסביבו נבנתה שאר העלילה, כשמאייר בכלל לא תכננה לכתוב מהחלום סיפור, רק רצתה לזכור אותו. שווה לכתוב את החלומות שלכם, לכו תדעו מה ייצא לכם מזה בהמשך.

לילה טוב וחודש קריאה שמח.