חלון לשנת החלום

השינה מורכבת, מכילה מספר שלבים. אך יש שלב אחד, שבזכותו התפתחו מחקרי שינה וחלומות רבים בעולם – שלב שנת ה-REM, המוכר לכולנו כ"שנת החלום". מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על שלב השינה המרתק ביותר

חלון לשנת החלום
חלון לשנת החלום מאמר

כבר דיברתי כאן, בעבר הלא רחוק, על מורכבות השינה, שלביה וחשיבותם (יחד ולחוד), לשינה תקינה המורכבת מ-4 עד 6 מחזורי שינה מלאים. הפעם, אני בוחר להתמקד בפירוט בשלב המעניין והנחקר ביותר – שלב שנת ה-REM, הכולל בתוכו את החלומות.

לפני כן, אזכיר בקצרה את השלבים הקודמים לו – שנת ה-NREM. בעוד שנת REM פירושה שינה עם תנועות עיניים מהירות (Rapid Eye Movement), NREM היא שינה ללא תנועות עיניים מהירות (Non Rapid Eye Movement).

בשנת ה-NREM שלושה שלבים מדורגים. השלב ה-1, שלב ההירדמות, הוא השטחי והקצר ביותר, השלב ה-2, שינה קלה, מעמיק ומעט יותר ארוך, והשלב ה-3, שינה עמוקה, שהוכר בעבר כשני שלבים כי מכיל שתי האטות בגלי המוח, כמובן ארוך ומעמיק יותר משני קודמיו.

אך הגילוי שהשינה שלנו אינה מצב פאסיבי התרחש ב-1953 נולד בזכות גילוי שנת ה-REM, במעבדתם של חוקרים משיקגו, שגילו בחקירתם תנועות עיניים מהירות בשנתם של תינוקות. בהמשך המחקר, גילו שהתופעה נמשכת גם בבגרות.

בשונה משלבי ה-NREM המאופיינים בהפחתת פעילות פיזיולוגית של הגוף, בשנת ה-REM דווקא יש עלייה בפעילות המוח ובמתח הפיזיולוגי הגופני – בדמיון רב למצב ערות. 

רישום גלי המוח בשלב שינה זה דומה לזו שבשלב השינה ה-1, אך היא עמוקה וכוללת חלומות. למרות שפעילות המוח מראה על שינה שטחית, אנו חווים אותה כשינה עמוקה. מאחר שהוא מספק אנרגיה לגוף ולמוח, הוא חיוני ביותר לתפקוד התקין שלנו למחרת.

עוד התגלה במחקר משיקגו, שבזמן שמעירים אדם הנמצא בשלב שנת החלום, הוא זוכר את חלומותיו בצורה יותר ברורה ומפורטת, ביחס ליקיצה בשלבי שינה אחרים. כמו כן, בהערת אדם בשנת REM, ההירדמות החוזרת תהיה ישירות למצב זה, עד השלמת השלב וסיום מחזור שינה.

רוב החלומות שלנו מופיעים כ-90 דקות מתחילת מחזור השינה, ונמשכים בין 5-20 דקות בלבד, כאשר הם אורכים יותר בהתקדמות מחזורי השינה.

למה אנחנו חולמים? מחקרים מסוימים סבורים שתפקיד החלומות הוא לעבד חוויות שנצברו במהלך הערות, ובזמן החלימה המוח מאחסן רק את החוויות החשובות ומסנן את הפחות חשובות. מחקרים אחרים טוענים שהחלומות מלמדים על מה חושב האדם וממה מוטרד. מדענים מסויימים טוענים שתנועות העיניים שלנו בשנת REM משקפות את המתרחש בחלומות שלנו, אך תפקידן הביולוגי של תנועות אלו טרם פוענח.

בברכת שינה רציפה וחלומות נעימים, ושרק נמשיך לחקור ולהתעניין.

‏‏לכידה3חלון לשנת החלום מאמר הולנדיה