חמים על שעות שינה

האם איכות השינה שלנו מושפעת מההתחממות הגלובלית? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם מחקר עולמי המקשר את משבר האקלים ואיכות השינה שלנו ותוצאותיו, וכמובן – כיצד נשמור על שינה איכותית גם בעתות התחממות עולמיות

חמים על שעות שינה
חמים על שעות שינה מאמר

אחד הנושאים היותר מדוברים בעולם בשנים האחרונות הוא ללא ספק ההתחממות הגלובלית וההקצנה לשני הכיוונים – כאשר בעונות החמות חם יותר ובעונות הקרות קר יותר, השינוי ניכר במיוחד. עם זאת, אחת מההשפעות שלה עדיין לא מדוברות. כמובן שאני מדבר על האופן בו ההתחממות הגלובלית משפיעה על איכות השינה שלנו. מדובר למעשה במחקר חדש מטעם אוניברסיטת קופנהגן שבדנמרק, שהתחיל במיליוני מדידות שינה בשעונים חכמים של כ-50 אלף אנשים מ-68 מדינות שונות ברחבי העולם, ולכן הנושא עדיין לא מדובר דיו. טוב שבאתי.

אז מה התגלה באותן מדידות? הטמפרטורות שעולות לאורך השנים ומשנות את האקלים גורמות לנו, לצערנו הרב, לאבד ממספר שעות השינה שלנו לאורך השנה. ככל שהטמפרטורה הממוצעת העולמית עולה, כך ביחס הפוך – יורד מספר שעות השינה שלנו. כאשר הטמפרטורה בלילה עלתה על 25 מעלות צלזיוס, משך השינה הממוצע ירד בכ-14 דקות, שזה אולי לא נראה כמו משהו ששווה להתעכב עליו על בסיס יומי, אבל בטווח הארוך, סכם זמן השינה החסר יצטבר ויהיה מהותי.

לפי קלטון מינור, אחד מראשי המחקר, במידה ולא נפעל למען איכות השינה שלנו, בהקשר של ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים, הלילות החמים יקזזו לכל אחד מאיתנו עד 58 שעות שינה בשנה. לא חבל? עוד עניין: פרסום המחקר בכתב העת העולמי One Earth, איבוד שעות השינה אוזכר לרעה בהקשר של מדינות בהן יש גישה מופחתת למווסתי טמפרטורה שונים, שם דיווחו יותר על שינה פחותה – כאשר האוכלוסיות שנפגעו יותר היו בני אדם מעל גיל 65 ונשים.

למזלנו, הגוף שלנו חכם. עוד לפי החוקר הראשי מינור, במהלך הלילה, כשהגוף נכנס למצב שינה, הוא מעביר חום לסביבה שלנו על ידי הרחבת כלי הדם והגברת זרימתו לידיים ולרגליים. אך כשזה יתאפשר ללא פגיעה בשינה שלנו, הסביבה חייבת להיות קרה יותר מהגוף שלנו.

לא סתם אני ממליץ, חזור ושנה, לדאוג לוויסות הטמפרטורה בחדר השינה שלנו. לאור המחקר, נראה שההמלצה שלי תופסת יותר ויותר מקום ורלוונטיות בעולם שמתחמם גלובלית. כמה טוב שיש לנו היכולת והאפשרות להסתייע לשם כך בעזרים חיצוניים – מזגן ומאוורר (זוכרים שאני מעדיף דווקא את המאוורר, למען הבריאות שלנו?).

ועם כניסת החורף הקר, אני מאחל לכולנו לילה טוב, נעים וטמפרטורת שינה מווסתת.

חמים על שעות שינה מאמר הולנדיה