חצי שעה מטעינה ומרגיעה

אימוץ מנהג מנוחת הצהריים הקלילה המוכרת גם כ-NAP ("נפנופ"), מאז ומעולם היה מומלץ, ועכשיו יותר מתמיד. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על היתרונות שבהוספת נאפ לשגרת החירום, גם כדי להבטיח שנת לילה איכותית וגם להפגת מתחים

לאחרונה התחלנו לראות מעט ניצני חזרה לשגרה. אך עדיין, שגרה מלאה ממש לא על הפרק. המתח והלחץ לא מפסיקים ללוות אותנו, גם אם הם באים בגלים, ועדיין מומלץ יותר מהרגיל, לשמור על החוסן הנפשי והבריאות בעזרת יצירת "שגרת חירום" לכל המשפחה, סדרת הרגלים בריאים בדגש על איכות השינה. מה למשל כדאי שיהיה בשגרת החירום? ארגון מרחב שינה נעים, תזונה בריאה ושימוש במזונות המסייעים לשינה והירדמות, צריכת תכנים חיוביים והתנתקות מהחדשות לפני השינה, זמן איכות משפחתי וכל מה שיכול לעזור לנו לנהל שגרת שינה בריאה, שתפיג קצת את המתחים.

יודעים מה עוד עוזר להפיג מתחים מלבד שינה טובה ובריאה בלילה? NAP קליל ובריא במהלך היום. או כמו שאני אוהב לקרוא לו "נפנופ צהריים". אני מתכוון לנמנום של 20 עד 30 דקות גג, לשים ראש ולישון קצת, כדי לטעון את הסוללה שלנו להמשך היום. זה לא מקרי שכתבתי ספר שלם על כל תורת ה"נאפ". עד כדי כך אני מאמין בה. עוד בעבר, מנוחת צהריים קצרה הוכחה כמפחיתה לחצים וסטרס, משום שגופנו משחרר הורמוני לחץ מסוגים שונים כשאנחנו לא ישנים מספיק או כראוי. מכאן, סביר מאוד שמצב הרוח יושפע לרעה, בפרט בתקופה הנוכחית. אפשר להסתכל על זה ככה – ה-NAP "מאתחל" את הגוף, כך שמפלס הלחץ שלנו בהמשך היום יוכל לרדת, וגם אם במעט – זה כבר משהו. יש מספר לא מבוטל של מחקרי שינה, בהם נראה כי בין יתרונות מנוחת הצהריים אפשר למנות הפחתת חרדות ומתח, לצד שיפור ביכולות הריכוז, הלמידה והזיכרון.

כנראה שאם נשארנו עם הילדים בבית (באזורים בהם אין מסגרות חינוכיות), או שאנחנו עובדים מהבית בעצמנו, יהיה לנו פשוט יותר לתפוס NAP של 20-30 דקות, אם אין מספיק זמן – אפשר גם קצר יותר. כן, להרגיע את הנפש ולמלא את המצברים. אגב, שווה להנהיג גם NAP עם הילדים, למי שאיתם בבית. אבל כן, קצת יותר מאתגר לנפנפ במילואים או בעבודה (מחוץ לבית). 

מה שמפתיע, זה שיותר ויותר מעסיקים מעודדים את הרעיון של NAP קצרצר (גם 15 דקות טוב מבחינתם, וזה בסדר). הם מבינים את ה-Win Win שבזה, כמסייע לשיפור התפקוד ושמירה על חוסן ויציבות נפשית. מה גם שהתועלות האלה מגובות גם במחקרים. שקלו לנפנפ אחרי ארוחת הצהריים, או בכל זמן פנוי סמוך.

מאחל לכולנו – אלו שבבית, בעבודה וכמובן במילואים, שינה ערבה בלילה ואפשרות לנפנופ צהריים קליל ונעים במהלך היום.