טבעונות למען השינה הטובה

קרניבורים? קחו שיעור טוב מהטבעונים, בוודאי ביום חגם, 1 בנובמבר. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מגיש כאן
 נגיעות באורח החיים והתזונה הטבעונית – ומספק נגיעות על התרומה שלהם לאיכות השינה

מאמר פורום שינה טבעונות למען השינה הטובה
טבעונות למען השינה הטובה הולנדיה

יותר ויותר אנשים, בכל רחבי הגלובוס, מצטרפים לקהילת הטבעונות הגדולה והגדלה. והם אפילו מציינים מדי שנה, ב-1 בנובמבר, את ההשתייכות שלהם לקהילת הטבעונים הצומחת באירועים שונים של "יום הטבעונות העולמי" (World Vegan Day). השנה היא קצת-הרבה מאופקת, כמו כל העולם, אבל בימים רגילים היום הזה מצוין בהתכנסויות, פיקניקים ואירועי ספורט ומה לא, עם דגש מרכזי על קידום ערכים של בריאות ושמירת כדור הארץ. 

הטבעונות היא, בעצם, אורח חיים המבוסס על תזונה צמחית הימנעות מאכילת בשר, חלב, ביצים ומזונות שמקורם מהחי. הצמחונים, לעומתם, קצת יותר "קלים" וכוללים באורח החיים שלהם, למשל, מוצרי חלב וביצים, אבל לכולם נקודת מוצא אחת: קידום ערכים ובריאות האדם. וככל שנרחיב בבריאות האדם, נגיע מהר לשינה טובה, לאיכות שינה שמשלימה את הצד התזונתי.

יש לי כמה ידידים טבעוניים, את כולם אני מאוד אוהב, לכולם ערכים אישיים-אנושיים שמקורם בהרבה טוב. ולכן אני מרגיש שבשעה שהקהילה היפה הזו מציינת ומקדמת את הערכים שלה, עם דגש על בריאות האדם, השינה חיה לה במקום מכובד באמצע. בריאות נטו.

אבל כדאי לבדוק האם אורח החיים הטבעוני עושה טוב גם לאיכות השינה של הטבעונים, והיכן פחות? התועלת הבולטת הראשונה ניכרת בשיפור התפקוד של מערכת העיכול. הטעם ברור:   פחות בשר שמכביד על פעילות המערכת. ומצד שני, תזונה טבעונית עשירה בסיבים ובעוד הרבה גודיז שמערכת העיכול אוהבת כדי 'לישון' ולנוח בעצמה.

נמשיך הלאה: תזונה שמכילה כמויות נדיבות של מזון מעובד או בשר מוגדרת דלקתית יותר. והצד הטבעוני: אכילה מוגברת של פירות וירקות מספקת יתרונות אנטי דלקתיים ברורים. ואם נלך עוד צעד קדימה, נגלה שירקות ופירות מכילים גם נוגדי חמצון שמסייעים בהפקת הסרוטונין שהשפעתו על איכות השינה נחקרה ובוססה מכל כיוון.

ועכשיו ניפגש עם מזונות מקבוצת ויטמיני B, שלטבעונים הזמינות אליהם גבוהה. למשל? ויטמין B6 שמסייע גם הוא בהפקת הסרוטנין. אפשר למצוא אותו בחומוס, בבננות ובאבוקדו האהובים על הטבעונים.

ומה עם מזונות עשירים במגנזיום? למגנזיום, המווסת את פעילות הורמון המלטונין, תפקיד חשוב בשיפור היכולת לצלול לשינה עמוקה. חפשו אותו, למשל, באבוקדו, בננות, דגנים מלאים, אגוזים וקטניות.

ואחרי כל זה, אין תשובה חד משמעית לשאלה האם תפריט התזונה טבעונית ירדים אתכם צ'יק צ'אק, אבל חלקים ניכרים ממנו יעשו את  העבודה מהר. תאכלו טוב, נכון, ותשנו טוב.

הולנדיה טבעונות למען השינה הטובה