ילדים בהפרעת שינה

בשנים האחרונות, בעיות השינה בקרב הציבור גוברות, בעקבות החיים המודרניים. אצל הורים ואצל ילדים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על כל הסיבות להפרעות השינה שלנו ושל ילדינו בחיים המודרניים, ומה שמסביב

ילדים בהפרעות שינה
בעיות שינה

בעיות השינה קמות והולכות לישון איתנו מאז ומתמיד, ואורח החיים המודרני מחריף אותן לרמה של מגיפה אמיתית וטורדת מנוחה (תרתי משמע). עומס, סטרס, גירויים, מסכים וביניהם סמארטפונים, טלוויזיות וטאבלטים – כולם פה אחד פוגעים בהרגלי השינה שלנו, הורים וילדים.

בשני העשורים האחרונים, איבדו הישראלים יותר משעת שינה. בעוד האירופאים ישנים בין 7-8 שעות בלילה, הישראלים ישנים בממוצע כ-6 שעות בלבד. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2017, ישנו 29% מהישראלים מתחת ל-6 שעות בלילה, קצת פחות מזה ישנים 7 שעות ו-26% מתקשים להירדם באופן קבוע. גם סקר של משרד הבריאות הראה תוצאות דומות ולא מזהירות, בטח לא מול ההמלצה לישון בין 7-9 שעות שינה בלילה.


המסכים וה-FOMO – בעידן בו המסכים משתלטים על חיינו, כהורים אנו לוקחים איתנו את הסמראטפון למיטה, ובתוכנו מפחדים שפספסנו משהו שמתרחש, אי שם במקום אחר. אצל הילדים, כשהם גדלים בבית בו יש לפחות שני מסכי טלוויזיה (בניגוד לסוף המאה הקודמת, בה הייתה ברוב הבתים טלוויזיה בסלון בלבד), גם הם יתרגלו להירדם עם סרט מצוייר ואור כחלחל שמקרין על כל הבית, ושולח גלים קצרים שעלולים להפריע לשינה תקינה.

אמא, מתי את באה? אם פעם ילדים היו משגרים את עצמם למיטה בשעה שמונה אפס אפס, היום יש ילדים שמחכים בסבלנות לאבא ואמא שיחזרו מהעבודה, ובמציאות של ימינו אבא ואמא יכולים לעבוד גם עד עשר בלילה ואף יותר. כך מתעכבת שעת ההשכבה, כי שני הצדדים מרגישים שלא בילו יחד מספיק במשך היום, ומשיכת הזמן יוצרת עייפות יתר שיכולה להקשות על הירדמות הילדים.


טשטוש הסמכות ההורית – עוד נקודה לרעתנו. ככל שחולפות השנים, במקום שהילדים יפחדו מההורים, ההורים מפחדים מהילדים (אם כי אף אחד לא צריך לפחד מאף אחד, אלא ללמוד לקבל סמכות) וככה מטשטשים הגבולות ואיתם שעת ההשכבה הברורה.


אין ספק שכיום הרבה יותר מורכב מבעבר לגדל ילדים ולסגל להם הרגלי שינה איכותיים, בחברה שבה מצופה מהורים להיות סופר-משקיענים ולשכוח את עצמם בדרך לעוגת היום הולדת הכי יפה בגן. וכאן נכנס הביתה האויב הגדול ביותר – רגשות האשמה. הילדים מזהים את החולשה אצל ההורים, ומנצלים אותה.


ואיך נוכל לסגל לילדינו הרגלי שינה מחדש? כל הפרטים בקרוב.

הפרעות בשינה ילדים