ילדים ישנים מסביב לעולם

יש רצוי – טקסים, המלצות ומספר שעות שינה אידיאלי, ויש מצוי – לכל בית הרגלי שינה משלו. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על שינת ילדים מסביב לעולם, בהתאם למסורת. כל מקום ומה שעובד לו

ילדים ישנים מסביב לעולם הולנדיה
הרגלי שינה ילדים

אם לשים רגע בצד את ההמלצות, הטקסים ושעות השינה לפי גיל, לכל משפחה יש את הרגלי השינה האידיאליים שלה. במבט מהצד, כנראה שיהיה לנו מוזר להבין הרגלי שינה שונים משלנו, אבל אחרי חקירה של נושא השינה מסביב לעולם, למדתי: כלום לא מוזר. בטח לא כשאותו מוזר עוזר לשפר את השינה.

הנה כמה "מוזרויות" שאספתי ברחבי העולם: בארה"ב, רוב בעלי הכלבים ישנים איתם במיטה וטוענים שזה תורם לתחושת החמימות והשלווה, הספרדים כמובן לא מוותרים על הסיאסטה (מנוחת הצהריים) שלהם באמצע יום עבודה – גם לא בעד שלום עולמי, לאף יפני אין בעייה לתפוס איזה חרופ על ספסל באמצע הרחוב, ולמרבה ההפתעה, מקסיקנים רבים מתרגלים מדיטציה לפני השינה ומוותרים על כרית, והמגדילים לעשות גם ישנים בערסל.

ואם בילדים עסקינן, הנה לקט הרגלי הרדמת ילדים מסביב לגלובוס:

קרוב רחוק – הגרמנים, פרקטיים כתמיד, משכיבים לישון את התינוקות בעריסה בעלת שלושה צדדים סגורים, כשהצד הפתוח צמוד למיטת ההורים. הסידור הזה מקנה תחושת בטיחות לשני הצדדים, כשהתינוק ליד ההורים אך לא ממש במיטתם.

הכי קרוב לאמא – האמהות ההודיות מרדימות את התינוקות בערסל העשוי מהסארי שלהן עצמן, אותו הן מטלטלות בעדינות, ויש בו ערך מוסף – ניחוחה המרגיע והמוכר של האם.

מחצלת משפחתית – המשפחה היפנית ישנה כולה יחדיו על מחצלות במבוק וקש, ההורים וכן התינוקות. כך השינה נתפסת כמקרבת יותר בין האם לתינוק.

שינה קרה ומחזקת – בשוודיה ונורבגיה, שתיים ממדינות סקנדינביה הקרות, ההורים מוציאים את הקטנטנים לשינת לילה בחוץ במזג האוויר החורפי, מתוך אמונה שכך תתחזק המערכת החיסונית שלהם ויפתחו יותר עמידות לקור, מצרך נפוץ במדינות האלו.

מתחילים בעריסה, ממשיכים לשטיח – בדומה לתרבות היפנית, גם הילדים הפיליפינים ישנים על מחצלת שינה מסורתית, אך לא לפני שהם מורדמים בעריסה ארוגה, תלויה ומתנדנדת באוויר, אשר מזוהה עם התרבות הפיליפינית ובעלת שימושים רבים במסגרתה.

שינה בתוך הקופסה – עוד מדינה סקנדינבית בעלת הרגלי שינת ילדים יוצאת דופן היא פינלנד, שם חושבים מחוץ לקופסה ומרדימים את התינוקות בלא פחות מקופסאות קרטון המוענקות להם לאחר לידתם ומאובזרות בפריטים שימושיים להרדמה ושינה הנשלפים מתוכן, וכך הן הופכות למיטות.

אז איפה בעולם הייתם רוצים להרדים את הילד שלכם?

שינה בעולם מאמר