כשהגיל מתחיל להתקדם, תתכוננו לשינה בסטנדרט זהב

כשהגיל מתחיל להתקדם,תתכוננו לשינה בסטנדרט זהב

הגעתם לגיל שלקחתם חופש מהילדים ומהנכדים? יפה, הגעתם לגיל שאפשר (וכדאי) לחיות מחדש. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם מידע חשוב וגם דובדבן בקצה: המלצות לשינה של מלכים.

החיים רצים, השנים עפות, ואז זה בא: חוצים את גיל ה-50, את ה-60, את ה-70? נו, אז מה? כן, נכון: בעשורים האחרונים, ובעיקר בשנים האחרונות, מיטשטש לו הפער בין הגיל הכרונולוגי (זה שרשום בתעודת הזהות), לבין תפיסת הזהות העצמית של, נקרא להם "המתבגרים החדשים". לא כולם ממש מסתדרים עם ההגדרות המסוריות: גיל הזהב, הגיל השלישי. תבינו לבד אם אתם כבר סבא/סבתא בגיל כל-כך צעיר. 60 או 70 זה כבר ה-50 החדש. תפנימו.


אבל כאן מתחיל הסיפור האמיתי. כי סדר היום, המנטלי והפיזי, של החבר'ה הללו, יכול לתזז לפעמים גם נערים. קצב וסגנון החיים עתיר הוולנס, בילויים (ויאללה, שתעוף הקורונה), בקיצור הנאה מהחיים בגיל שמותר להתחיל ממש ליהנות. בלי ילדים ונכדים על הראש. בלי מחוייבויות. נטו חיים (ואני לא מדבר רק על אופנוע הרלי דווידסון צמוד). ואז יורד היום, ואז עוד מעט לילה, וצריך גם לישון מכל הטרארם הזה. 

כשהגיל מתחיל להתקדם תתכוננו לשינה בסטנדרט זהב
לפאר את שנת הלילה

לישון? כן, כמו נסיכים (לפחות). באיכות שינה מושלמת. וכאן יש 2 נקודות מבט לבחון את הסוגיה הזו. פעם אחת: האם יש צרכי שינה מיוחדים ואופייניים לגילאים המבוגרים/ותיקים? פעם שניה: האם הגוף משדר 'שים לב לבריאות', לחוליות, לגב, או למה שלא יהיה – חייבים לשים לב. ואז, בואו נדבר ממש על החיבור המתבקש בין בני ה-50 פלוס ואיכות שינה. 


כי: עם הגיל העולה, עשויים להופיע שינויים כאלה ואחרים שחלקם משפיע גם על איכות השינה ולכן חשוב להבין איך להתמודד, למשל, עם הפרעות שינה ואיך ניתן לשמור על שינה טובה ככל שניתן – לפני שמתמסרים חלילה לתרופות או לעזרים לא טבעיים. 

אז אם אתם או הקרובים לכם סובלים לעתים מקושי להירדם, מיקיצה מוקדמת ומהפרעות שינה אחרות, קחו בחשבון יקיצה עם עייפות לא קלה, שתתגלגל גם על תחושת הרווחה לאורך שעות היום. מה הסיבה להפרעות אלו? עכשיו ברור: קודם כל שינויים במנגנונים הביולוגיים, שמשפיעים על מנגנוני הערות-שינה, שעות שינה שמתקצרות, שינה שמשתבשת. מה עוד? תרופות שאינן קשורות להפרעות השינה, אך בלי תכנון, הן משפיעות על איכות השינה. ובסוף, סתם מתח שמשפיע על הקושי להירדם.האם זו גזירת גורל? הרי דיברנו שאנחנו חיים בדור יותר פתוח, נמרץ ותאב חיים. ומה לעשות, בגילאים מתקדמים חייבים גם לישון כהלכה. המערכת (הגוף והנפש) מתחננת. אז בואו נחגוג את השינה. מוכנים?

שינה בסטנדרט זהב
שינה ברמה הכי גבוהה שיש

תתחילו עם מדיטציות (מיינדפולנס), תאכלו בריא, תקראו ספר טוב, נשימות בכמה מחזורים במהלך היום, חיוכים (והרבה), צחוקים (כמה שבא לכם), היגיינת שינה (טקס השינה שלפני, לא לדלג על מקלחת או אמבטיה) ועוד. אבל הכי חשוב: כשאתם מתחילים להיכנס לסדר הלילה טוב, כאן מתחיל סיפור חדש: מגיעה לכם מנת פינוק גדולה. המלצה שלי: אל תתפשרו על פחות ממיטה מתכווננת ומזרן טמפור. כזו שאתם שולטים בה, ואז היא תחזיר לכם את החיים (ואת הלילה) שבעתיים. לילה טוב מאוד.