לומדים לחזור לשגרה

עוד רגע סוף החופש הגדול, הילדים יחזרו (מתישהו בקרוב) למסגרות. איך ננחיל להם מחדש שגרת שינה איכותית ובריאה? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עושה סדר בבלגאן ומקל על כל המשפחה בתהליך החזרה לתלם. לשנה טובה ושינה טובה

לומדים לחזור לשגרה
לומדים לחזור לשגרה מאמר

מה, כבר נגמר? ממש תכף, אם תרצה השמש והדברים יתרחשו כסדרם ובזמנם, יסתיים החופש הגדול. הילדים חוזרים למסגרות. אין ספק שהחזרה לשנת לימודים חדשה אחרי תקופה של חוסר שגרה, שנמשכת בין שבועיים לחודשיים – תלוי בגילאי הילדים, זו לא משימה פשוטה לאף צד. מה אתם, ההורים, יכולים לעשות כדי לרתום גם את הילדים לתהליך החזרה לשגרה, שכנראה קצת פחות מלהיב אותם מאשר שמלהיב אתכם?

השגרה היא חברה – הצעד הבסיסי שעליכם, כהורים, לעשות כדי לרתום את הילדים לחזרה לשגרת שינה בריאה לאורך שנת הלימודים, הוא להסביר להם שמדובר בצעד חיובי, לטובתם. שמירה על שגרת השינה בשנת הלימודים תאזן אותם, תעזור להם לקום רעננים למסגרות, ולהצליח בלימודים.

פחות מסכים – ההמלצה הגורפת בכל הקשור להקניית הרגלי שינה בריאים לכל גיל, היא צמצום זמן מול מסכים. במיוחד אצל הילדים, שכנראה בילו יותר זמן מול הטלוויזיה, המחשב והאייפד בחודשי הקיץ. הוסיפו את הנקודה הזו להסבר על התועלת שבחזרה לשגרה.

היערכות מוקדמת ומדורגת – מומלץ להחזיר את הילדים לתלם מספר ימים לפני החזרה ללימודים. אולי תתחילו כבר הערב, למה לא? העדיפו בילוי ביתי ורגוע, נסו להימנע משינה אצל חברים או אירוח חברים, והקפידו שכל ילד ישן בסביבות השעה המתאימה לגילו. ניתן להיעזר בטבלת שעות השינה המומלצות לילדים. תוכלו למצוא את הטבלה בקבוצת הפייסבוק "פורום השינה של ישראל".

טיים איז מאני – בהחלת השגרה המחודשת של שינה בריאה לאורך שנת הלימודים, חשוב להקפיד לא רק על שעות שינה ויקיצה קבועות ככל הניתן, אלא גם על זמני ארוחות, פנאי, ומטלות בית יציבים. כפועל יוצא של הקפדה על שגרה לאורך כל היום, יהיה קל יותר לנהל את שגרת השינה. כנראה שהתהליך יהיה קל יותר לילדים בגילאים הרכים, ודווקא משום כך, אין להקל ראש בטקס השינה, המהותי יותר בגילאים שלהם – חזרו בהדרגה לניהול הטקס בשעות קבועות – מקלחת, ארוחת ערב, סיפור וכל חלק אחר בו.

איחוד כוחות – יותר מכל, להצלחת התהליך, חשוב שאתם, ההורים, תהיו מסונכרנים ותנקטו בקו אחיד. הימנעו מיצירת מצבים של "אבל אמא מרשה טלוויזיה", או "אבא ויתר לנו על מקלחת אתמול". אם אתם, כהורים, תציגו זווית לא אחידה, זה עלול לחבל ברתימת הילדים לתהליך המשפחתי המשותף.

בברכת שגרה מבורכת ושנת לימודים מוצלחת לכל הילדים, הקטנים והגדולים. וגם להורים.

לומדים לחזור לשגרה מאמר הולנדיה