"לילה טוב ירח" חוגג 75

פעם, כשחשבו ש"טקס השינה" הוא רק הסיפור שלפני השינה, הוא נהג לככב בספרות לילדים. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על הספר "לילה טוב ירח", קלאסיקה על זמנית שחוגגת 75 ועדיין מרגישה צעירה

לילה טוב ירח
לילה טוב ירח מאמר

כמומחה לאיכות השינה לכל הגילאים, כשמדובר ביצירת הרגלי שינה בריאים לילדים – בעיקר בגיל הרך, אני נוהג להמליץ בחום על אימוץ מנהג טקס השינה, אך אני גם מרבה לציין שלא מדובר רק ב"סיפור לפני השינה" או פעילות דומה, אלא בהיערכות מלאה לשינה במספר שלבים הדרגתיים בהם הזאטוט לומד להכין את גופו (ואת רוחו) לשינה, המזכים את ההורים בתהליך הרדמה יותר ויותר קל עם הזמן.

עשרות שנים לפני שטקס השינה המודרני על שלביו אוזכר בספרות המקצועית בשדות של "איכות ובריאות השינה לגיל הרך", נהגו (וטעו) לסווג את "טקס השינה" בתור החלק שלרוב מגיע אחרון, האהוד על הקטנטנים במיוחד – הסיפור או הפעילות לפני השינה. יותר מזה – הוא הופיע לא מעט בספרות לילדים.

בין ספרי הילדים המפורסמים בעולם אשר עוסקים בחלקו האחרון של טקס השינה, אפשר למצוא קלאסיקה בת לא פחות מ-75 שנים. ייתכן שרבים מאיתנו זכו כילדים לשמוע אותה מפי הורינו, סבא וסבתא, או הגננת, ויותר מזה – להקריא אותה לילדינו. "לילה טוב ירח", מאת מרגרט וייז בראון האמריקאית ובאיוריו של קלמנט הרד, ראה אור ב-1947, תורגם לכ-15 שפות (כולל עברית), מודפס ונמכר בעולם עד ימינו. ספר קאלט אמיתי.

הספר המקסים מספר על ארנב-ילד המאחל לכל החפצים והדמויות בחדרו לילה טוב. הוא כתוב בחרוזים (בכל השפות) ומאויר בהתאם למסופר בכל עמוד. לאחרונה, נתקלתי בספר כאדם בוגר והופתעתי לגלות באיוריו פרטים מתוחכמים הנסתרים במבט ראשוני ותורמים לעלילת הסיפור. למשל – איור השעון הראשון בספר מראה את השעה 19:00 ובשעונים הבאים הזמן מתקדם בהדרגה עד 20:10, לצד ירח שזורח בהדרגה באיורי החלונות. ללא ספק מדובר ביצירת מופת שלא נס ליחה. גם בישראל, מיליוני ילדים זכו להגיד לילה טוב ליושבי החדר ולארנב.

בראון כבר לא איתנו, אבל אין ספק שלא חלמה שהספר יימכר גם 70 שנה לאחר מכן. נכון ל-2017, נמכרו כ-48 מיליון עותקים. הספר זכה לגרסה דיגיטלית-אינטראקטיבית ב-2015, לעיבוד לאנימציה ב-1999, ב-2008 ו-2010 בהתאמה לגרסאות ללימוד מספרים ואותיות, ועוד.

גם כיום ניתן למצוא את הספר – גם בעברית, לרכישה ברחבי הרשת ולהשאלה בספריות הלאומיות. נצלו זאת, ממליץ בחום, לצד ספרי "ילדים, עכשיו לישון!" - שמלמד בהרחבה על כל שלבי טקס השינה.

לילה טוב ירח, לילה טוב הורים, לילה טוב ילדים.

לילה טוב ירח מאמר הולנדיה