לילה טוב ישראל?

אנחנו, הישראלים, ידועים כ-קצת חמימי מזג, לטוב ולרע. איך זה קשור להרגלי השינה שלנו? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם תוצאות מחקרים אחרונים על הרגלי השינה שלנו כאן בישראל

לילה טוב ישראל
לילה טוב ישראל הולנדיה

בעידן בו אנחנו חיים, חשיבות איכות השינה אינה מוערכת מספיק, וגם אנחנו, הישראלים, חוטאים בזה. בשנים האחרונות, נערכו מחקרים על הרגלי השינה בארצנו הקטנטונת, והתוצאות מראות מגמה די ברורה. זה לא סתם שאנחנו כישראלים, מזוהים עם אופי מסויים, שמושפע גם, ככל הנראה, מהרגלי השינה שלנו.

נתחיל בנתונים אובייקטיביים: אחת השאלות שנשאלו במחקר לרגל יום השינה הבינלאומי הקודם, הייתה "מהי שינה טובה?". 24% מהנשאלים קישרו את המונח לשינה רצופה, עמוקה, 21% אמרו שזו שינה שיש בה הנאה, 12% שייכו אותה לשינה שהיא חובה ו-11% טענו שמדובר במקור לאנרגיות ליום למחרת.

עוד נתונים אובייקטיביים שעלו ממחקרי 2020: 58% מהנחקרים ישנים על הצד, ומחצית (50%) מאיתנו מעדיפים לישון על מזרן בדרגת קושי בינונית. ומה עם כרית? 86% מהנשאלים הגדירו את הכרית כפריט חובה בשינה שלהם.

בנוסף לנתונים האובייקטיביים, חלקים אחרים במחקרים הראו תוצאה שמסבירה את המזג הלא שקט הרווח בין אזרחנו, שפשוט לא ישנים כמו שצריך.

אז איך אנחנו בישראל ישנים? הנתונים לא מזהירים, לא באופן כללי ולא ביחס לעולם. אם, למשל, בשנת 2012, 69% מהנשאלים השיבו שהם כמעט ולא סובלים מנדודי שינה, ב-2019 אחוז המשיבים כך ירד משמעותית ועמד על 47%. מבין החששות המרכזיים הפוגעים באיכות השינה של הישראלים, נמצאו דאגות בשל קשיים כלכליים (56% מהנשאלים) ומשברים משפחתיים (54%).

בשנה שעברה נוספו לגורמים המשפיעים במיוחד גם דאגות מהתפשטות הנגיף הלא חביב. באפריל 2020, כחודש לאחר תפוצתו הגבוהה (גם) בישראל, יותר ויותר דיווחו על הפרעות שינה, אבל הנה נתון מפתיע – בסקר עולמי שנערך לקראת סוף שנת 2020, וכלל גם את ישראל, נראה שאחוז לא מבוטל של צעירים שיפרו את הרגלי השינה שלהם במהלך תקופות הסגר. מעניין אם נצליח לשמור על השיפור הזה...

כמה שעות? בעוד שההמלצה הרווחת היא לישון בין 7-9 שעות בלילה, רוב הישראלים ישנים כ-6 שעות בלבד. אולי זה בגלל "שש שעות שינה מטכ"ליות" שכולנו זוכרים מהשירות הצבאי, אבל בעולם שבו הממוצע הוא 7 שעות שינה, יש לנו לאן לשאוף.

אז גם אם סקר השינה הבא עוד רחוק, תמיד נכון לעשות בדק בית לשינה שלנו, בשביל עצמנו, ולחשוב איך נוכל לשפר את איכות השינה. אולי בשנים הבאות נזכה לראות מגמת שיפור בנתונים.

לילה טוב ישראל פורום שינה