לילה שקט גם לילדים

הילדים שלנו חווים את התקופה הזו אולי בצורה שונה מאיתנו, אך גם להם עלולים להופיע קשיי הירדמות. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על שגרת חירום מנצחת לאיכות השינה גם לילדים, למענם ולמען כל המשפחה

כאנשים בוגרים, אנחנו חווים את קשיי התקופה הנוכחית בצורה שאנחנו מבינים ויודעים. הילדים אמנם חווים כמונו אי ודאות ופחד וכנראה שמבינים יותר ממה שנדמה לנו, אך מעצם היותם ילדים, הם חווים זאת אחרת. אנחנו מצידנו, כהורים וכבוגרים, רק רוצים להמשיך לגונן עליהם, וזה טבעי. בטח כשילדים רבים מתקשים להירדם יתר על המידה.

כמו לכל המשפחה, ואולי אף יותר, מומלץ לבנות גם לילדים "שגרת חירום מנצחת" לשינה איכותית ובריאה. למרות שזה כנראה יהיה קצת מאתגר, תדאגו שהשגרה הנחוצה לא תופר יתר על המידה ותהיה דומה לשגרת השינה ה"רגילה" שלהם ככל הניתן. גם אם אין מסגרות. זה עוזר להם ומראה להם שלמרות הכל, ההורים עדיין כאן – יציבים ומגוננים. התחילו בלהסביר לילדים את המצב, בהתאם לגילאים כמובן, ולמה חשוב גם עכשיו לישון טוב.


כמו למבוגרים, גם כאן אני ממליץ בחום לכבות מסכים - כמספר שעות לפני השינה. את הילדים אף יותר רצוי להרחיק בשעות הערב מהחדשות ומתכנים בעלי אוריינטציה שאינה חיובית – מאחר שהם עלולים לחוות סיוטים איתם יתקשו להתמודד. אז בבקשה מנעו מהם חשיפה לאותם תכנים. מה אפשר לתת במקום? מוזיקה מרגיעה/פודקאסט שהם אוהבים (ללא מסך), קריאת סיפור משותפת לפני השינה או דמיון מודרך.

הילדים פתאום מעוניינים במנורת לילה? אפשרו להם. אולי בהמשך יחזרו לישון בלעדיה, וגם אם לא, זה בסדר – אם זה מה שגורם להם להרגיש מוגנים. בניגוד למנורת לילה, אם הילדים יבקשו לאכול מאוחר בלילה, לא מומלץ – מעבר לזה שהעיכול יקשה עליהם להירדם, ייתכן ובהמשך יהיה קשה לגמול אותם מההרגל, שגם ישפיע על בריאותם ומשקלם.


במידה ואבא מגויס – חשוב לשמור על הקשר ביניהם, כי ייתכן שחסרונו גם מקשה על הירדמות הילדים. מומלץ לקיים מידי פעם שיחה (אפילו שיחת וידאו) עם אבא בשעות לא מאוחרות מידי, במידה ופנוי. זה ירגיע – ולא רק את הילדים.

הילדים יבקשו לישון עם אמא במיטה כשאבא במילואים? אם זה לא משהו שנעשה בשגרה, כדאי לחשוב האם באמת ייתרמו מזה, או לחילופין, האם היענות חיובית היא בכלל צורך של האם בהיעדר האב. אם אכן מדובר בבקשה מצד הילדים, שנובעת מפחד שלהם לישון לבד, שקפו להם שלמרות שמירה על שגרת השינה, זה בסדר לפחד. 


בתום טקס השינה, אחרי הסיפור או הדמיון המודרך, דאגו להעביר לילדיכם מסר אופטימי. הזכירו שהמצב זמני ושבקרוב יסתיים, אחרת יטעו לחשוב שמעתה כך יהיה, מה שיתסכל אותם ויקשה על הירדמותם עוד.

לילות שקטים לכל הילדים וההורים, גיבורים קטנים וגדולים.