לישון אצל חבר

הילד שאל לראשונה – "אמא, אבא, אפשר לישון היום אצל חבר מהגן"? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על לינה אצל חברים – מתי כדאי ומה חשוב לדעת לפני. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

 אפשר לישון היום אצל חבר מהגן
להסכים לישון אצל חברים

הגיע היום בו הילד גדל ומבקש לראשונה לישון אצל חבר. מבחינתו, זהו בילוי חדש, מלהיב ומרגש שמצטרף ליתר הבילויים, אבל את הבילוי הזה הוא "מרוויח" עם גדילתו. הבקשות הראשונות לישון אצל חברים מגיעות סביב גילאי 4-5, בעיקר כשיש אחים גדולים שישנים אצל חברים, אז האחים הקטנים מתחקים אחריהם. בגילאי בית הספר, התופעה מתגברת, כשהחברים הופכים להיות חלק משמעותי יותר מחיי הילדים. 

מתי אפשר לתת לילדים לישון אצל החברים? בסופו של דבר, כל מקרה לגופו. צריך לקחת בחשבון את הבשלות והמסוגלות של הילד לישון בבית אחר, ואת רמת ההיכרות שלכם עם ההורים של אותו חבר – עד כמה אתם סומכים עליהם כשאתם מפקידים בידיהם את האוצר שלכם? לילדים מסוימים קל וטבעי יותר לישון אצל חברים, בגלל אופי "נוודי", שאם רק יכלו, היו ישנים כל לילה אצל חבר אחר, או כי הם פשוט רגילים לישון אצל בני משפחה אחרים כבר מגיל ינקות. מנגד, יש ילדים שמעדיפים לישון בבית, או שהחבר יישן אצלם.

במהלך הלינה אצל חברים, הילדים מכירים הרגלי שינה שונים מהנהוג בבית, וזה מהווה עבורם אתגר חברתי הדורש מהם להשתלב, ללמוד כללים חדשים ולא מוכרים ובעיקר לכבד אותם. הילדים לומדים להסתגל לתנאים שונים, כישור שיהיה להם חיוני להמשך החיים, ירחיב את החשיבה שלהם וגם יאפשר להם להיות יותר ביקורתיים, לחקור ולשאול שאלות ("האם זה תקין? למה כך אצלי ואחרת אצל החבר?").

ומה אתכם, ההורים? הורים מסוימים מתקשים להיפרד מילדיהם במהלך הלילה, בעיקר מהרצון להגן עליהם, רצון שלפעמים מתנגש עם רצון הילדים להיות עצמאיים. בסופו של דבר, הרצון לעצמאות חיוני להתפתחות הילדים, והשינה אצל חבר היא תרגול מצוין המהווה עבורם אתגר, שהעמידה בו מחזקת את האמונה והביטחון של הילדים בעצמם.

למרות זאת, לא תמיד הכל העובר חלק בעת שהייה ולינה בבתים של חברים. חשש ההורים אולי סביר, אבל צריך לתת לילדים את הכלים לדעת לפתח כלים לשמור על עצמם. לכן, לכל הפחות מומלץ לכם, ההורים, להכיר ולבדוק מי המבוגר האחראי בבית שבו הילד שלכם יתארח.

מעבר לכך – סמכו על הילד, ועל עצמכם, שתקבלו את ההחלטה הנכונה עבורו.

רוצים להתכונן עוד קצת ללילה הראשון של הילד אצל חבר? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

שנת ילדים מחוץ לבית