לישון יותר טוב

כארבעה עשורי מחקר נדרשו לד"ר ניל סטנלי כדי לאגד את תשובותיו לשאלה הרווחת – "איך לישון טוב". מומחה השינה הבינלאומי אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, גאה לעמוד לצד הקולגה העולמית, מחבר רב-המכר העולמי "איך לישון טוב?"

לישון יותר טוב
לישון יותר טוב מאמר

בין מומחי השינה המוערכים בעולם כיום, נמנה ד"ר ניל סטנלי – חוקר שינה בריטי ותיק ומנוסה מזה כארבעה עשורים, המכהן כיום כראש תחום המחקר באחד ממרכזי השינה הגדולים בבריטניה. בתחילת דרכו, שימש כחוקר שינה בחיל האוויר הבריטי, שם למד לעומק על שינה בטיסה ובשעות לא שגרתיות והשפעתן על הבריאות. לאורך השנים הבין שהדגש הניתן בעולם לאיכות השינה אינו מספיק, ולקח על עצמו כשליחות להפיץ את תורתו בעולם, תוך שהוא מרצה, מתראיין, כותב ואף כיהן בתפקידי מפתח עולמיים כמו: יו"ר אגודת השינה הבריטית ובכיר במרכז למחקרי השינה באירופה.

ב-2018, לאחר לא פחות מ-38 שנות ניסיון וחקר, הוציא את ספרו "איך לישון טוב", שהפך לרב-מכר עולמי ולבסיס והשראה למחקרי שינה רבים. ללא ספק, כבוד גדול להיות קולגה שלו, ואף לעבוד איתו בשיתוף פעולה, בהשקת מותג המזרנים הבריטי היוקרתי "ויספרינג", שנמכר בישראל בייבוא בלעדי של חברת הולנדיה, במסגרתו הגיע סטנלי לארץ.

ברב-המכר של ד"ר סטנלי, הוא טוען בבירור כי שינה איכותית בהכרח תשפיע לטובה על בריאותנו הגופנית והנפשית במספר מישורים. אני לחלוטין בדעה אחת איתו, כפי שניתן לראות גם במאמרים, בהרצאות ובכתבים שלי.

בספרו, מסיק סטנלי ממחקריו בפשטות – אם השינה לא הייתה חשובה, כנראה שלא היינו ישנים כלל, גם כשאין תשובה מדעית אחת לשאלת השינה. עם זאת, יש תשובות רבות לשאלה מה קורה כשאנחנו לא ישנים כראוי – ואת זה גם אני אומר – המוח והגוף שלנו מושפעים לרעה. לכן אני, כמותו, גאה להיות שליח ציבור להפצת מודעות לאיכות השינה ומברך את פועלו של סטנלי.

בסופו של דבר, כמעט ארבעה עשורים של מחקר הביאו את סטנלי למסקנה שנדרשים רק שלושה תנאי בסיס מהם נבנית שינה איכותית (וממנה נבנית בריאות). ראשית, סביבת השינה צריכה להיות נוחה, שקטה, חשוכה ובטמפרטורה אידיאלית. שנית, על הגוף להיות רגוע, ושלישית – גם המוח והנפש. 

עם זאת, סטנלי לא שוכח שקל להגיד וקשה לעשות ופורט את דבריו לפרקטיקות, בדיוק כפי שאני נוהג לעשות. סטנלי מדגיש שאחת מהסיבות לחוסר שימת הדגש על איכות השינה שלנו, היא שהחברה המודרנית פשוט שכחה איך נרגעים, וגם כאן מגיעות המלצות מעשיות ושלל עצות, שיענו לכולנו על השאלה הכל-כך בסיסית – "איך לישון טוב".

מאחל לכם ללמוד ולהשכיל מכל מקור איכותי בנושא, כולל קולגות עולמיות. לילה טוב. מאוד.

לישון יותר טוב מאמר הולנדיה