לישון כמו תינוק?

מיותר לציין שכל קשר בין הביטוי השגור לבין שנת תינוקות במציאות – מקרי בהחלט. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם גורמים שעלולים לשבש את שנת התינוק. הכל בספרו החדש: "ילדים, עכשיו לישון!"

לישון כמו תינוק
לישון כמו תינוק מאמר

על התלישות המוחלטת של הביטוי "לישון כמו תינוק" מהמציאות, יעידו לא מעט הורים עייפים, אחרי לילות לבנים רבים, כשאין להם באמת מושג למה הוא מתעורר כל רגע. מה עלול להפריע לבייבי בדרך לשנת לילה רציפה (שלו ושלכם)? הנה מספר גורמים אפשריים:

מינימום מלטונין – בחצי השנה הראשונה לחייו, נמצאות בגוף התינוק כמויות נמוכות במיוחד של ההורמון, התורם לתחושת רוגע ומסייע בהירדמות, לכן יתקשה להרדים את עצמו. מסביבות גיל חצי שנה – כשהגוף מתחיל להפריש מלטונין, הוא כבר אמור להתחיל לישון כ-5 שעות ברצף. ועדיין, אחד מכל שלושה-ארבעה תינוקות עדיין סובל משינה לא רציפה והתעוררויות רבות, לעתים ממושכות.

לא נוח להם – אחת הסיבות המרכזיות שמקשות על הירדמות הזאטוטים היא אי נוחות פיזית. אולי חם/קר להם, אולי סובלים מכאבים שונים, אולי חולים, אולי מגרד להם הבגד, ועוד. במצבי חולי או כאב, ההרדמה מאתגרת יותר – הרגיעו אותם על הידיים אם צריך, ואפשרו חריגה משגרת השינה עד שהם חוזרים למוטב.

קשה לעיכול – כל הפרעה הקשורה למערכת העיכול, כולל רעב, פורמולה לא מתאימה למאכל, גזים, פליטות וכאבי בטן – עלולה לשבש את שנת התינוק. גם אחרי שהכרתם את הרגלי האכילה שלו, בתקופות של קפיצות גדילה ייתכנו שינויים בתגובות להרכב האוכל, וכתוצאה מכך השפעה לרעה על השינה, עד מציאת פתרון מאוזן.

הרדמה בסיוע – תינוקות מסויימים הורגלו להירדם רק בסיוע. על הידיים, בנענוע בעגלה, בזמן הנקה ועוד. כשתינוקות אלה מתעוררים באמצע הלילה, הם לא יירדמו שוב ללא הסיוע.

עייפות יתר – מפתיע, אבל לפעמים גם כשהבייביז עייפים מידי, הם לא נרדמים. אם ניסיתם למשוך את הזמן ההשכבה למרות שהתינוק גילה סימני עייפות (פיהוק, בכי, שפשוף עיניים), אם התינוק עבר את נקודת הזמן האידיאלית להרדמה, הוא יתקשה מאוד לחזור אליה.

הכירו את התינוק – חשוב, ואולי הכי, להכיר את האדם הקטן שנכנס לחייכם. זהו את צרכיו, את הרגישויות שלו, ואת תגובותיו לדברים. מה מקפיץ אותו? האם כל רחש קטן מסקרן ומעורר (עם תינוקות כאלה, אגב, חשוב במיוחד לשמור על לו"ז השכבה מסודר)? איך הוא מגיב לשינויים? לימדו אותו היטב והעניקו לו תנאים אופטימליים לשינה, כך תרוויחו שינה שקטה יותר בעצמכם. חכו לפני שאתם חולמים על לילה רציף, זה ייקח זמן, כן? אבל כל צעד לכיוון – מבורך.

ומה עוד יכול להפריע לתינוק שלכם להירדם? הכל בספרי החדש "ילדים, עכשיו לישון!"

לישון כמו תינוק מאמר הולנדיה