הולנדיה | Hollandia

למען הזיכרון-לכו לישון

אנחנו עוסקים בהיבטים רבים של השינה, אבל הקשר שלה לאיכות הזיכרון שלנו חייבת להילמד. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, חושף מה קורה כשלא נותנים למנגנוני ההתחדשות לפעול ולמה אתם חייבים לישון כבר הלילה בזמן

למען הזיכרון לכו לישון
למען הזיכרון לכו לישון מאמר

אין סיכוי שאתם חווים את זה, אבל קחו בחשבון שבמהלך השינה הגוף שלכם מבצע ריסטארט למערכות החיוניות שלו ומאזן מנגנונים פנימיים מורכבים כמו מערכות הנשימה והחיסון. ואם אומר לכם ששינה מאזנת ומפתחת במיוחד את המוח - וממנו את איכות הזיכרון שלכם - יש לכם סיבה מצויינת לקרוא כאן כל מילה, אות, פסיק, תו. וזה מרתק, כי גם אם אין לכם השפעה דרמטית על התהליך הפנימי הזה, מעבר להבנה המודעת של הצורך שלכם בקיום תנאים לשינה טובה, דייני.


נצלול: מאחר שמערכות גוף רבות אינן פעילות בזמן השינה, רוב מחזור הדם שלנו במהלך כל לילה מתועל למוח. זרימת הדם המסיבית הזו מסייעת לתהליכי בנייה, שיקום ויצירת קשרים חדשים במערכת העצבים המסועפת ותהליכים אלה קריטיים, בין השאר, לשמירה על איכות הזיכרון שלנו.


בואו נפרק את "איכות הזיכרון" לגורמים, כי אז נגלה, למשל, מושג חדש: "מיצוק הזיכרון". תהליך המיצוק הזה הוא תהליך שבו כל מידע חדש שאנו קולטים, כמו לימודים לבחינה, עובר מהזיכרון לטווח הקצר לזיכרון לטווח הארוך. הזיכרון לטווח ארוך נחשב, כמובן, לעמיד הרבה יותר.


אבל, במקביל נוצרת במהלך השינה "ברירת זיכרונות". רגע, למה אנחנו מסוגלים לזכור רק חלק מהדברים ואת היתר אנחנו שוכחים? כי כאן הגענו לנושא המרכזי שלנו: נכון, השינה.

בשלבים שונים של השינה מתמצקים סוגים שונים של זיכרונות – ומדובר, בעצם, בסוג של 'תחנות מעבר' בתהליך יצירת הזיכרונות במוח. 


מה שברור הוא שוויתור מתמשך על שינה עלול לפגוע מאוד לטווח ארוך בבריאות. ההסבר המקצועי ראוי להיבחן: במהלך השינה הגוף מפחית את ההפרשה של הורמונים שונים, ביניהם הקורטיזול הנודע, שממלא תפקיד חשוב בפעילות תקינה של מערכת החיסון.


לאן הולכים הזיכרונות במהלך השינה? מדענים במכון ויצמן למדע ובאוניברסיטת תל-אביב פיתחו שיטה ייחודית ששופכת אור על התגבשות הזיכרון בשינה בסיוע של גורם מפתיע נוסף: חוש הריח שלנו. ריחות מוכרים מציפים בנו זיכרונות לעיתים מאוד ברורים. ולא רק במצבי ערות, אלא גם בשינה. 


כך או כך, למדנו שיש קשר הדוק בין שינה ואיכות הזיכרון. ולו רק מהסיבה הזו, לכו כבר הלילה לישון בזמן. בכל לילה. 

למען הזיכרון לכו לישון מאמר הולנדיה