לעבוד על שינה טובה

כשהעבודה מהבית – או מכל מקום שאינו משרד, תופסת נתח דומיננטי יותר ויותר מהשוק, שכירים רבים כמו עצמאיים מסגלים לעצמם סדר יום חדש. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, על ניהול שגרת שינה איכותית ובריאה לעובדים מרחוק

לפני עשור המושג "עבודה מהבית" היה בעיקר נחלתם של עצמאים ופרילנסרים, וכשאני אומר "עבודה מהבית", אני לא מתכוון לעבודה רק מהבית, אלא מכל מקום שאינו המשרד, כולל מחוף גורדון ואפילו מחוף בסרדיניה. אם מחקר מלפני כ-5 שנים הראה גדילה של 43% במספר המשרות שעברו להתנהל מרחוק באופן מלא ו-53% במספר המשרות שמשלבות עבודה מרחוק ועבודה מהמשרד, סביר מאוד להניח שהמספרים כיום גדולים משמעותית.

לזכות העבודה מרחוק אפשר לזקוף אפשרות של הזדמנויות תעסוקתיות רבות יותר לבעלי מוגבלויות מוטוריות, ובכלל הגדלת הקהלים למשרות מסוימות, והעובדים יכולים ליהנות מזמן איכות נוסף עם המשפחה, מעבודה רגועה ומאפשרויות כמו לא לקחת ימי חופש לסידורים קטנים באמצע היום.

נשמע חלום, הא? לא בהכרח. מבין חסרונות העבודה מרחוק, אפשר למצוא נטייה לערבב את החיים האישיים יותר מידי עם העבודה (אותו מחקר מצא ש-81% מהעובדים מרחוק עבדו לפחות פעם אחת בעת חופשה), ואיך לא – סדר היום שנהיה אמורפי, גורם לירידה באיכות השינה. עובדים רבים מרחוק, בעיקר פרילנסרים ועצמאים, לוקחים פרויקטים קצרי מועד, עובדים לאורך שעות ללא שינה עד קריסה גופנית, ואם אפשר גם מלבינים לילה או שניים – "נשלים שעות שינה אחר כך", מה שפוגם בסופו של דבר גם באיכות העבודה וגם באיכות השינה. עוד עובדים רבים מרחוק משאירים טלפון זמין במהלך הלילה, במיוחד בעבודות מול מדינות עם אזורי זמן אחרים, מה שעלול לקטוע את השינה שלהם.

זה פשוט מאוד. כשאין סדר יום וזמני שינה וערות מוגדרים, איכות השינה תיפגע בהקדם. איך תוכלו לשמור על איכות ובריאות השינה כשאתם עובדים מרחוק? התחילו בהפרדת אזורי העבודה ואזורי המנוחה בבית – כמו שלא עובדים מהמטבח, לא עובדים מהמיטה. עבדו על שולחן או ספה רחוקים מאזור השינה ככל הניתן. צרו לכם סדר יום קבוע – סנכרנו את השעון הביולוגי שלכם במסגרת שעות העבודה המקובלות והעדיפו לישון בלילה, אך אם נוח לכם לקום קצת יותר מאוחר ולסיים קצת יותר מאוחר – זה בסדר. קחו פרויקטים עם מועדי הגשה סבירים, שיאפשרו לכם גם לישון והימנעו מעוד קפה שיעורר אתכם לשעות עבודה נוספות כשאתם לא באמת מסוגלים לכך. וכמובן – צרו לכם טקס שינה מרגיע עם פעילות אהובה, שימשוך אתכם לישון ויעזור לכם להירדם.

לילה טוב ובוקר פרודוקטיבי, לא משנה מאיזה מקום בחרתם לעבוד היום.