מה כן לאכול (ומה לא) לפני שינה טובה?

מה כן לאכול (ומה לא) לפני שינה טובה?

נכנסתם למיטה, אתם עייפים-סחוטים, מתים להירדם – אבל זה לא מצליח. נסו להיזכר האם אכלתם ארוחת ערב כבדה? או גרוע טוב מזה, האם אכלתם (ובעיקר מה אכלתם) בסמוך ממש לשינה? כן, תפנימו: מה שאתם אוכלים בערב – נכנס אתכם למיטה בלילה ועלול להפריע לכם להירדם.


הקשר בין תזונה ושינה מוכר מאוד למדע ולתזונאים. עכשיו גם אתם הולכים לקבל כמה כללים שיסייעו לכם להירדם טוב טוב. אז מה אוכלים כדי לישון טוב? נתחיל ממה לא. 


ארוחה גדולה של אלף קלוריות – לא. הסיבה פשוטה: ארוחות כבדות ושומניות מדי מצריכות פעילות עיכול ממושכת שתשאיר אתכם ערים וחסרי נינוחות. באותה מידה, מזונות שסובלים מתיבול יתר, עלולים לגרום לצרבות מטרידות. סיכום ראשון: את הארוחות הגדולות יותר תאכלו בבוקר או בצהריים, וללילה תשאירו את החלק הקליל.  


 "לא" מספר שתיים: קפאין. במהלך היום הקפאין מחזיק אתכם ערניים ואנרגטיים, אבל בלילה הוא הופך לאויב המעורר והמשתן. אז לא אספרסו, לא קולה ולא שוקולד. את מנת הקפאין האחרונה שלכם תצרכו בכמות קטנה ומספיק שעות לפני שאתם הולכים לישון.

ומה לגבי אלכוהול? על זה אני אומר: כבדהו וחשדהו. אמנם נכון שאנשים שמוזגים לעצמם כוסית לפני השינה נרדמים לא רע (כי האלכוהול מאט את פעילות מערכת העצבים). אבל תנו לי לגלות לכם סוד: השינה שלהם פחות עמוקה ופחות איכותית. אלכוהול הוא גם מאיץ של נחירות. מה כן? ההמלצה שלי: כוס יין בערב זה מצוין, במיוחד אם היין טוב והחברה נעימה, אבל תדאגו לעשות את זה לפחות כשעתיים לפני כיבוי האורות.


ועכשיו, יש משהו שאני רוצה לומר לכל מי שנכנס לתוכנית חיטוב הגוף וכבר התחיל בדיאטה. חשוב לדעת: דיאטה קיצונית עלולה לפגוע בבריאות פעמיים – גם בגלל אבות המזון החסרים וגם בגלל ההשפעה על הפחתת איכות השינה. על דיאטת רעב משלמים מחיר יקר של התעוררויות בלילה. לכן חשוב לאכול לפני השינה פחמימות וחלבונים, ואם כבר דיאטה – אז רק מאוזנת ומתונה.

מה כן לאכול ומה לא לפני שינה טובה

וכמה מלים למעשנים. גם מעישון סיגריות כדאי להימנע - באופן כללי ובעיקר לפני השינה. למרות שיש כאלה שטוענים שהניקוטין מרגיע אותם, בפועל הם שואפים חומר ממריץ עם השפעה דומה לזו של קפאין. אז אם קשה לכם להירדם, הסיגריות רק יהפכו את האתגר לקשה אפילו יותר.


נתון חשוב ביותר: אחד הידידים הטובים ביותר שלנו הוא הסרוטונין, כימיקל חיוני למוח שמשפר את מצב הרוח וגם משתתף בתהליך ייצור הורמון השינה מלטונין, שדרוש לצורך שינה בריאה ואיכותית. וכדי שהסרוטונין יעבוד כמו שצריך, הוא זקוק לחומצת אמינו בשם טריפטופן. אז איפה בדיוק מוצאים את הטריפטופן? במזון כמובן. בפולי סויה, במוצרי חיטה, בזרעים ואגוזים, בדגים, בשיבולת שועל ובמאכלי חלב. 


ואגב, האגדה על החלב הפושר שעוזר להירדם - אמיתית לגמרי. תנסו את זה בבית. אז שיהיה בתיאבון – ולהירדם קל.