מה עם המים

בכל שנה מצוין בעולם יום המים הבינלאומי. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מצטרף לחגיגה ומסביר את הקשר בין שתיית מים לשינה, ואיך נוכל לישון טוב יותר בעזרת שתיית מים מבוקרת

מה עם המים מאמר
מה עם המים מאמר הולנדיה

זה בוודאי לא אומר לכם הרבה, אבל השבוע מצוין יום המים העולמי. בדיוק לפני 30 שנה, ב-1992, היום הזה נקבע באו"ם וכל מדינה בוחרת לציין אותו אחרת, לפי נושאים קבועים או שנתיים. אני, מצדי, מצטרף ומציין את היום בהתמקדות בשתיית מים התורמת לבריאותנו - וכמובן לאיכות השינה. אז איך בעזרת מודעות לשתיית מים נוכל לשפר את איכות השינה שלנו?

ארגוני בריאות בכל העולם ממליצים מזה עשרות שנים על שתיית מים - רצוי 8 כוסות ביום, לצד ההמלצה המוכרת של 7-9 שעות שינה בלילה. מה הקשר בין השתיים, אתם שואלים? מעבר לשמירה על הבריאות, שתיהן גם מסייעות לשמירה על המשקל. גם שינה מועטה וגם שתיית מים שאינה מספקת יגרמו לירידה באיזון הכימי בגוף, להאטה בחילוף החומרים ולירידה ברמת האנרגיה - גורמים שמפריעים לנו לרדת, או לפחות לשמור, על משקל.

מתי מומלץ, אם כך, לשתות מים במהלך היום למען איכות השינה? את כוס המים הראשונה כדאי לשתות לאחר צחצוח השיניים בבוקר. המים יסייעו בסילוק רעלים, לפני הארוחה הראשונה שלכם. בכלל, בסמוך לכל ארוחה מומלץ לשתות כוס מים נוספת - כחצי שעה לפני - ובכך תסייעו לתהליך העיכול. את הכוס הבאה מומלץ לשתות, לא במפתיע, כשעה לאחר הארוחה - ותרוויחו ספיגה מוצלחת יותר של רכיבים תזונתיים. חשים עייפות במהלך היום? תראו איזה פתרון מעניין יש לכם פה - שתו כוס מים נוספת, רצוי קרים, להגברת הערנות. מתאמנים? הקפידו על שתיית מים לפני, אחרי ובזמן האימון, וזכרו, כמובן, שאת האימון מומלץ לבצע לכל המאוחר כ-6 שעות לפני השינה.

כוס המים האחרונה איתה תסגרו את הבסטה מומלצת לצריכה כשעה וחצי לפני השינה, או לפני. כוס המים הזו חשובה ותעזור לכם לשמור על נוזלים לאורך השינה שלכם, על חשבון אלה שאבדו במהלך היום ובכך להקל על חידוש מצברי הגוף - ולקום לבוקר רענן וערני יותר. פחות מומלץ לשתות מים ממש בסמוך לשינה, מהסיבה הפשוטה שצפויות לכם במהלך הלילה יותר הליכות לשירותים. ממש צמאים? בסדר, שתו לפני השינה כרבע כוס מים - מספיק כדי שלא תרגישו מיובשים ומצד שני כדי שלא תקומו יותר פעמים לשירותים.

לילה טוב ורווי בשינה איכותית (ובמים. אבל לא יותר מידי).

מה עם המים פורום שינה