מזינים את איכות השינה

בשגרת החירום המנצחת שאנו בונים לעצמנו, חשוב גם לשים לב לתזונה שלנו. אילו מאכלים ישפרו את שנתנו וירגיעו אותנו? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם המלצות למזונות שיסייעו להירגעות ביום ולשיפור הלילה

החשיבות, שלא לומר הקריטיות, שבשינה איכותית ובריאה בימינו הולכת ומתחדדת. בעוד אנחנו שואפים ומנסים לחזור בהדרגה לסוג של שגרה, וזה ממש לא קל, כדאי לאמץ "שגרת חירום מנצחת" לשמירה על הבריאות. בשגרה רצויה כזו, כמו שאתם בוודאי מנחשים ומבינים, נדאג בראש ובראשונה לאיכות ובריאות השינה שלנו. מכאן הכל מתחיל, גם איכות התפקוד במהלך היום שאחרי.

לצד זה שסידרנו לעצמנו חדר שינה נעים ומרגיע – אחרי שנכבה את המסכים, נימנע מחדשות ותכנים שאינם חיוביים לפני השינה, ואולי גם נעשה כמה תרגילי נשימות או דמיון מודרך – אדבר היום על חשיבות התזונה שרצוי לאכול לפני השינה. זה אומר מה כן ומה לא לאכול. אני לחלוטין מודע לזה שיכולה להיות היום מה שנקרא "אכילה מנחמת" של מזון מהיר ו-או-גם מתוקים (וגם יותר קפה). זה בסדר ואין סיבה להימנע אם הנפש מבקשת, רק במידה. רק שימו לב שאת כל המסוכרים, למשל, לא ממש כדאי לצרוך לפני השינה, משום שהם מכילים חומרים ממריצים שיוסיפו קושי על ההירדמות. רוצים לישון טוב ומהר יותר? עדיף שתוסיפו לתפריט גם מספר מזונות מסוימים המסייעים בהרגעת הנפש והגוף, ויעזרו לכם לישון רגועים יותר גם בימים אלו. אפרט:

כורכום – אבקת הקסמים הזהובה הזו ידועה בתרומתה לאיכות השינה ולהפחתת חרדות ומתחים. אז תתחילו להוסיף אותו לארוחת הערב, או פשוט קחו טיפ מההודים, ששותים כוס חלב עם תוספת כורכום לפני השינה כדי לישון טוב יותר. מה שמביא אותי להמלצה הבאה.

חלב ויוגורט – עוד בעת העתיקה סייע החלב בהירדמות. חומצת האמינו טריפטופן הנמצאת בו, מסייעת להגברת ייצור המלטונין בגוף – הורמון השינה. ותדעו שגם יוגורט יכול לעבוד מצוין, במיוחד סוגים שמכילים הרבה חיידקים פרוביוטיים התורמים גם הם לאיזון המערכות בגוף.

דג סלמון – דגים ומאכלי ים מומלצים לשיפור איכות השינה ככלל, ואם נתמקד ספציפית בסלמון, העשיר באומגה 3 המסייעת לתפקד יותר טוב גם בשעות היום, אספר לכם שמחקרים הראו כי סלמון קבוע בתפריט מסייע בהפחתת חרדות אצל הסובלים מהן.

אגוזים ושקדים – אגוזי ברזיל ואגוזי מלך עשירים בסלניום שמעט ממנו מסייע לסובלים משינה קלה, בשקדים יש הרבה מגזניום שמחסור ממנו עלול להגביר חרדות, קשיו עשיר באבץ הידוע כמסייע לשיפור מצב הרוח, ובכל המשפחה הזו יש לא מעט ויטמין E ומינרלים חיוניים לפעילות המערכת העצבית.

עלים וירקות ירוקים – הצבע הירוק שלהם מגיע מהכלורופיל שבהם, נוגד חמצון חזק במיוחד, ועשירים גם הם במגנזיום. באופן ספציפי מומלץ אספרגוס העשיר בוויטמין B המסייע גם הוא בהפחתת חרדות, ועכשיו זו העונה, אז הרווחתם.

לילה רגוע, טעים ובריא לכולנו.