מזרן מאז ועד היום

משטחים מקנה סוף, עץ מוגבה, כילות ענק מעוטרות ובלוק אבן ככרית. איך ישנו לאורך ההיסטוריה? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, עם סקירה מעניינת על האבולוציה של המזרנים, מימי קדם ועד ימינו

מזרן מאז ועד היום
מזרן מאז ועד היום מאמר

בעולם המערבי, במאה ה-21, אנחנו כחברה מכירים בצורך הבסיסי במיטה איכותית למען איכות ובריאות השינה. טבעי, לא? אבל ברור, למשל, שביוון העתיקה לא היה לאיש מזרן טמפור או מיטה מתכווננת ומפנקת. ברשותכם, נחזור קצת אל המקורות כדי לבדוק כיצד התפתחו המיטות והמזרנים עליהם ישנים (טוב) כיום? קצת היסטוריה מהחלומות.

אז בבקשה תביאו ערנות קלה כדי לחזור אל ראשית ההתחלות: האדם הקדמון, ממש כמו השימפנזים, ישן על עצים. בעקבות גילוי האש, החל לחמם את עצמו ועבר לישון על הקרקע. המזרן העתיק בעולם נמצא באפריקה. גילו? כ-77,000 שנה. הוא עשוי שכבות קנה סוף ועלים שריחם דוחה יתושים, דק וגדול כשטיח. אמנם לא נשמע נוח, אבל כבר אז הייתה חשיבה על איכות שינה ובריאות בניסיון להרחקת היתושים. הכל יחסי, נכון?

נקפוץ כמה (מאות) אלפי שנים קדימה, בערך 3,000 לפני הספירה. אז כבר התחיל המין האנושי לתכנן ולבנות דברים, ביניהם מסגרות מיטה. בסיסי המיטה העתיקים ביותר נמצאו במצרים וברומא, עשויים עץ מורם כחציצה מהקרקע להגנה ממזיקים. עשירי התקופה ישנו על מיטות עץ מרופדות בצמר ופשתן, וכרית? בלוק עץ או אבן (אל תנסו).

בימי הביניים, כשהחלו לגדול פערי המעמדות, מיטה של ממש הייתה נחלתם של בעלי הממון. העניים מצידם ישנו על מזרני קש שהונחו על מסגרות עץ פשוטות. במאה ה-12 והלאה, מיטות העשירים לרוב קושטו באבנים ורקמות. בהמשך הומצאה הכילה כמגן מפני מזיקים, וזהו שימושה עד עצם היום הזה - אך אז היא שימשה גם חלק מקישוטי המיטה.

בתקופת הרנסנס, עיצוב המיטה קיבל חשיבות גדולה, ועד היום ניתן למצוא מיטות בעיצובים בהשראת התקופה. המיטות האופייניות למערב אירופה נבנו מעץ על עמודים, מיטות גדולות מאוד שאיפשרו למספר אנשים לישון עליהן (מיטה שיתופית?), עם כילה על כל ארבעת צדדיה.

במאות ה-17-18 באירופה וארה"ב, כילות מוזהבות ומוגזמות במיטות על עמודים אפיינו את בתי העשירים וארמונות המלכים. החל מהמאה ה-19, אופנת 'הפאר המוגזם' הלכה ודעכה, והושם שוב דגש על נוחות ופונקציונליות. לקראת סוף המאה הומצא מזרן הקפיצים, כחלק מחידושי המהפכה התעשייתית, אך הוא הפך לפופולרי רק בתחילת המאה ה-20, אך הוא מפנה את מקומו יותר ויותר לחידושים מפנקים.

ואכן, במאה ה-20, עם תחילת הייצור התעשייתי והעלייה ברמת החיים במדינות המערביות, פותחו מזרנים ומיטות המשלבים נוי ופונקציונליות יחד, בגיבוי מחקרים. מזרן הלטקס הראשון פותח ב-1931, ובעקבות פיתוחים מבית NASA נרשם שיא חדש שסוחף אליו עוד ועוד מעריצים: מזרן הטמפור, אותו מייצגת בישראל הולנדיה.

כמה טוב שהיום אפשר לבחור את הטוב ביותר עבורנו מתוך מגוון מיטות איכותיות ומזרנים נוחים ומעוצבים, הא? לילה טוב.

מזרן מאז ועד היום מאמר הולנדיה