ממה מורכבת השינה?

היא אולי נשמעת כמו הפעולה הכי פשוטה שיש, פעולה של חוסר פעולה, אבל השינה שלנו הרבה יותר מעניינת ומורכבת. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום שינה" בפייסבוק ומנכ"ל הולנדיה, מפרט את שלבי השינה, מההירדמות ועד החלומות

ממה מורכבת השינה
ממה מורכבת השינה הולנדיה

למרות מה שנהוג לחשוב, השינה שלנו היא לא מצב פסיבי. שינה תקינה, כזו שאנחנו תמיד חולמים להגיע אליה, מורכבת ממחזורי שינה ומצבי שינה חיוניים ששומרים, בין היתר, על תפקוד תקין של המוח והנפש, וחזרה בריאה למצב ערות.

מצבי השינה מתחלקים ל-2 קבוצות עיקריות: שלבי ה-NREM, שזה Non Rapid Eye Movement – כלומר שינה ללא תנועת עיניים מהירה, בהם השינה עמוקה פחות משלב ה-REM, שינה עם תנועת עיניים מהירה, המוכרת יותר בשמה העממי, "שנת החלום".

שלבי השינה הראשונים שייכים לקבוצת –NREM:

שלב 1 – הירדמות (5-15 דקות): שלב המעבר מערות לשינה, במהלכו האטה בפעילות גלי המוח ושרירי הגוף. בשלב זה הסיכוי להתעורר קל יותר.

שלב 2 – שינה קלה (10-25 דקות): השינה בשלב זה עדיין קלה, אבל ניתן לקבוע בו אם נרדמנו או לא. הגוף במצב סטטי, החום יורד והמוח ממשיך להאט פעילות.

שלב 3 – שינה עמוקה (50-75 דקות): שלב ההולך ומתקצר במחזורי שינה מתקדמים. אם במחזור הראשון ארך 75 דקות, באחרון ייארך כ-50 דקות. הוכר בעבר כשני שלבים, כאשר בשני יש עוד האטה בגלי המוח. גם בו חום הגוף ממשיך לרדת, השרירים רפויים לחלוטין, זרם הדם גובר ומופרשים הורמונים שונים, ביניהם הורמוני גדילה – מה שמסביר למה הוא ארוך יותר אצל ילדים, ויותר מזה – חיוני לגדילה שלהם.

שלב השינה הבא כבר שייך למצב השני, שנת REM: שלב זה מתחיל כ-90 דקות מההירדמות, ובו כבר חולמים את החלומות. בשינה תקינה של 4-6 מחזורים, ה-REM במחזור הראשון יימשך כ-10 דקות ויגדל עם הזמן, הפוך מהשינה העמוקה. לשלב חשיבות ביולוגית ובו גלי המוח חוזרים לפעול כמו בערות, הנשימות מהירות, קצב הלב גובר והגוף טוען את עצמו באנרגיה חדשה למחר. מחקר ידוע הראה שבשלב זה נוצרים תאי מוח חדשים, עוד סיבה לישון טוב.

ומה לגבי חלומות? אנחנו מרגישים שחלמנו לילה שלם, אבל אורך חלום הוא בין 5-20 דקות. זה כל הסרט. והנה עוד עובדה מעניינת – רק אם נתעורר לפני סיום מחזור שינה, במהלך שנת REM, נזכור את החלומות. אגב, לרוב, אם השינה מופרעת בשלב זה, מי שהתעורר יחזור ישר לחלום, ורק בסיומו יתחיל מחזור שינה נוסף.

מאחל לכם "שינה במחזורים תקינים" – כי זה הרבה יותר מעוד לילה טוב.

ממה מורכבת השינה מאמר