מסביב לעולם ב-80 מיטות

בזמן שהנדסת השינה בישראל מתקדמת ויותר ויותר ישראלים בוחרים במערכות שינה ייחודיות, מדינות אחרות בעולם עדיין הולכות לישון בצורות שונות המתאימות לתרבות שלהן. מומחה השינה אבי ברססט, מנהל ״פורום השינה של ישראל״ בפייסבוק ומנכ״ל הולנדיה, משתף בהרגלי שינה נבחרים בעולם, ולבסוף נוחת בישראל

מסביב לעולם ב-80 מיטות
מסביב לעולם ב-80 מיטות הולנדיה

בשנים האחרונות, ישראלים רבים בוחרים במערכות שינה התואמות את פיתוחי הטכנולוגיה ששמים דגש על התאמה מקסימלית לנוחות ובריאות הגוף ומשפרים את איכות השינה והחיים. אבל, ויש אבל, הנדסת השינה המתקדמת, כמו זו שהולנדיה מובילה מזה שנים, עדיין לא הגיע לכל פינה בעולם. עד אז, למדינות רבות יש פתרונות שינה ייחודיים משלהם. הנה כמה דוגמאות מרחבי הגלובוס שיעידו את מאפיינים תרבותיים שונים ומגוונים.


יפן - פוטון שנותן את הטון: מיטת הפוטון היפנית הקלאסית מורכבת משני חלקים - מזרן ושמיכה מפנקת, וכמו כל דבר ביפן, גם השינה נעשית על הרצפה. הפוטון מונח ישירות על הטטאמי - השטיח המסורתי, שמאפשר הפרדה מהרצפה. במהלך היום חלקי הפוטון מאוחסנים בפינת החדר, ומוציאים אותם רק בלילה, מה שיוצר בידול בין הלילה לבין היום ומעניק לשינה את הכבוד הראוי.


סקנדינביה – לילה קרררר: בצפון אירופה, בעיקר במדינות סקנדינביה, נפוצה שינה במיטות קרח. זה קצת שונה ממה שאתם מדמיינים - מיטות הקרח בנויות מבסיסי עץ, עליהם מונחים בלוקים של קרח ומזרן מעורות צבי. בארצות סקנדינביה הקרות, ״רכישת מיומנות״ לשינה בטמפרטורה מתחת לאפס חיונית כדי לשרוד את החורף הקשה, והילדים בשנותיהם הראשונות אפילו נשלחים לישון בחוץ כדי לפתח מקסימום עמידות כבר מגיל קטן.

אמריקה הלטינית - תלויים באוויר: לאורך ההיסטוריה, ילידי אמריקה הלטינית, שבגלל קולומבוס מכונים בטעות ״אינדיאנים״, ישנו בערסלים. ארוגים מחבלים, ניילון, או כותנה, תלויים באוויר בין שני עמודים או עצים - מה שמונע מחרקים לטפס ולעקוץ, חסכוניים במקום, ואווריריים במיוחד - מה שמתאים לאקלים החם של דרום ומרכז אמריקה. אגב קולומבוס - לאחר שגילה את אמריקה, הביא את רעיון הערסל לאירופה, וזה בהמשך אומץ גם כפתרון שינה בספינות הצי של בתי המלוכה.


אפריקה - מרושתים: ברוב מדינות אפריקה, יתושים ומלריה הם תופעה תברואתית ממנה יש להיזהר, ולכן מקפידים שם לישון במיטות המוקפות רשתות או כילות, צפופות אך אווריריות, מבד סינטטי נושם כמו פוליאסטר או בד סיבי אחר. הרשת הצפופה מונעת מהיתושים גישה לישנים, וכך במהלך השינה פוחתות העקיצות ואיתן פוחתת העברת המלריה.


ואיך ישנים בישראל? ישראלים רבים מנצלים בשנים האחרונות את פיתוחי הטכנולוגיה והנדסת השינה, ועוברים למערכות שינה מתכווננות, ולי יש את הכבוד לקדם במעבדות הולנדיה את התחום ואף לייצא ידע לחו"ל. המערכות המתכווננות משפרות משמעותית את איכות השינה ומשפיעות לטובה על הבריאות. איזה מזל שאנחנו חיים במדינה שבה אפשר לשפר את איכות החיים בזכות איכות השינה.

מסביב לעולם ב-80 מיטות מאמר הולנדיה