מצמיחים שינה טובה

מיתוס עתיק שצריך להיעלם מחיינו, טוען שצמחים בחדר השינה "לוקחים" לנו את החמצן בלילה. ההיפך הוא הנכון. האמנם? מומחה השינה אבי ברססט, מנהל "פורום השינה של ישראל" בפייסבוק, מפריך את המיתוס המיותר, ובחדר השינה ממליץ בבירור: תדאגו לשים עציץ

מצמיחים שינה טובה
מצמיחים שינה טובה הולנדיה

אפתח בסיפור מפתיע של מכרה שלי, שאושפזה בילדותה בבית חולים. דודים שביקרו הביאו זר פרחים, והצוות הרפואי הוציא אותו מהחדר בכל לילה. היא הסתקרנה, והצוות ענה שבלילה הפרחים נהיים לא ממש ידידותיים ולוקחים איתם את החמצן שלנו. מאז ועד היום, גם כמבוגרת, היא נמנעת מלהכניס צמחים בחדר שינה.


המיתוס המיושן שטוען שצמחים גוזלים חמצן בלילה מגיע מתהליך הפוטוסינתזה, בו הצמחים שואבים פחמן דו חמצני ופולטים חמצן נקי. התהליך מצריך אור, ובחושך הצמח שואב חמצן ופולט פחמן דו חמצני, כמו חיות ובני אדם, ללא פוטוסינתזה. מכאן החשש, והוא מיותר לחלוטין. כמות הפחמן הדו חמצני שהצמחים פולטים זעירה ביותר. הרבה פחות, למשל, מאדם נוסף שישן בחדר, כלב, צ'ינצ'ילה, טווס... כל אחד וחיית המחמד המועדפת עליו.


נהפוך הוא. צמחים בחדר השינה רק תורמים לבריאות. במשך השנים, אנשים התחילו לשהות בעוד ועוד חללים סגורים, וחוסר באוויר נקי החל לגרום לתופעות כמו כאבי ראש, קשיי נשימה ועור יבש, שפוחתות משמעותית על-ידי הכנסת צמחים לחדר, הגורמת להתחדשות החמצן.


ב-1989, סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), בדקה אילו צמחים מטהרים הכי טוב את האוויר במבנים סגורים, ונתנה המלצה למקם צמח אחד לפחות על כל 10 מ"ר.

ומה בחדר השינה? ידוע ששינה איכותית הכרחית להתנהלות יומיומית תקינה, ובתוך ההמלצה לצמחים בחדר השינה, יש אפילו כמה שישפרו את השינה ויעזרו להירדם מהר ובקלות.

לבנדר - הסגול, המוכר והאהוב, מלא בשמנים אתריים הגורמים לנו לרוגע מופלא ואף לשיפור במצב הרוח. מומלץ: למקם עציץ לבנדר, עדיף טרי, כמובן, במקום שחשוף לאור בחדר השינה, להארכת חיי הצמח.


ספטיפיליום – צמח מהמם בעל פרחים לבנים, שסופח יותר כימיקלים מזיקים ויכול לטהר אוויר טבעי בקלות. קל מאוד לתחזוקה – השקיה אחת בשבוע, ואין צורך לחשוף אותו לאור.


לשון החותנת (סנסיווריה ירוקה) – צמח בעל עלים ארוכים ויכולת לשחרר חמצן גם בשעות חושך, ולא מצריך יותר מהשקייה אחת בשבועיים.


יסמין ורוד – פרח קטן ועדין עם ניחוח מרגיע במיוחד, שעוזר למתן אפילו סיוטים קלים. את הצמח הזה דווקא כן צריך למקם בסמוך לאור ולהשקות באופן קבוע.


שרכים – מגוון צמחים ירוקים שהוכחו כיעילים בטיהור אוויר מזוהם גם בחדר סגור. גם הם זקוקים להשקייה מרובה ולתנאי לחות, אבל הם ממש שווים את זה.


ניפגש במשתלה. בינתיים - לילה טוב.

מצמיחים שינה טובה מאמר